img
14
nr 19 (383) | 15­28.10. 2021
Wspomnienia
www.kuriergalicyjski.com
W kręgu kardynala Mariana Franciszka Jaworskiego
Kościól rzymskokatolicki na terenie dawnej
diecezji przemyskiej w latach 1945­1991 (cz. 3)
MARIAN SKOWYRA
Zakony i zgromadzenia
męskie i żeńskie
W omawianym okresie zale-
dwie w dwóch parafiach dawnej
diecezji przemyskiej duszpa-
sterstwo prowadzili zakonnicy.
W Lanowicach po wygnaniu
z Mościsk osiadl o. Aleksander
Kalużewski CSsR, a w Sam-
borze po zamknięciu kościola
bernardyńskiego w 1949 roku,
przy lacińskiej parafii funkcję
administratora pelnil o. Jacek
Bober OFM (1893­1966), wspo-
S. BLAŻEJA MAZUR (OD LEWEJ) I S. ADOLFINA MAZUR
magany przez o. Aleksandra
Siostry ukryly go w bezpiecznej
sowieci (1944 rok), to naszą
Wójcika (1871­1951) i br. Kleta
kryjówce i każdego wieczora s.
kierowniczkę usunęli, ale nas,
Bonara OFM. Zakonnicy mieli
Maria Sawicka wraz z wycho-
mlode siostry, chcieli zatrzy-
zamieszkać w pobliskiej orga-
KOŚCIÓL W SAMBORZE. NA PIERWSZYM PLANIE DAWNA ORGANI-
wankiem zakladu zanosila mu
mać do pracy. Dostalyśmy na-
nistówce. Ks. Piotr Szkolnicki
STÓWKA, GDZIE PO WOJNIE MIESZKALA S. CECYLIA KĘDZIERSKA
żywność na caly dzień. Po wy-
wet nakaz wyjazdu w gląb Ro-
dal taką charakterystykę po-
które od 1901 roku prowadzily
zwoleniu miasta pierwszy przy-
sji, bo niby bylyśmy ,,charosze
wojennej pracy o. Jacka: ,,Ojco-
codziennych i świątecznych
ochronkę dla dzieci. W okresie
biegl do klasztoru z radosnymi
pracownice", ale przelożonej
wie repatriowani, wyjeżdżają
modlitw w świątyniach po-
okupacji niemieckiej obok pol-
wiadomościami. Wielokrotnie
udalo się zalatwić nam ewaku-
do Polski, zostaje tylko staru-
zbawionych kaplanów. Niektó-
skich dzieci siostry ukrywaly
jeszcze pisal do sióstr, dziękując
ację do centralnej Polski. Tylko
szek już o. Jacek i ten trwa na
re z nich w takich warunkach
również dzieci żydowskie i tro-
za uratowaniu mu życia.
że do Polski mialyśmy jechać
posterunku. Starzec utrudzo-
przetrwaly do śmierci, inne na-
je romskich. Szczególnie dzięki
W 1944 roku po zajęciu mia-
bez dzieci. Dzieci nie pozwoli-
ny, prawie niewidomy wskutek
tomiast jeszcze w pierwszych
siostrze Cecylii Kędzierskiej
sta przez Rosjan siostry po-
li nam sowieci zabrać ze sobą.
katarakty oczu, niedolężny, byl
latach po wojnie zostaly wyda-
udalo się uratować 10 dziew-
nownie zostaly usunięte z pra-
Zrobilyśmy więc tak: najpierw
wielką pociechą i radością po-
lone do Polski.
czynek żydowskich.
cy i mieszkania, a w 1945 roku,
do Przemyśla wyjechaly dwie
zostalym w Samborze i okolicy
W odróżnieniu od
Siostra  Maria  Sawicka
w ramach repatriacji, opuścily
mlode siostry i trzy staruszki.
wiernych Polaków, zwlaszcza
zakonów i zgromadzeń
wspominala o udzielonej po-
Sambor.
Reszta sióstr zostala (w Sam-
po wywiezieniu na Sybir ks.
mocy rosyjskiemu żolnierzowi
Dramatyczne  okoliczno-
borze ­ aut.) i każdego dnia
prob. Ziajki".
męskich, na tym
w końcowej już fazie wojny. Byl
ści towarzyszyly siostrom na-
wykradalyśmy po kilkoro na-
Od lipca 1950 roku praco-
obszarze pozostalo
on jednym z ośmiu zwiadowców,
wet w czasie przymusowego
szych dzieci z sierocińca, po
wal  w Samborze również o.
sześć żeńskich
którzy nad Dniestrem natknęli
wysiedlenia z Sambora ­ mu-
czym dolączalyśmy je do pol-
Kazimierz Lendzion CSsR. Do
zgromadzeń zakonnych.
się na Niemców. Siedmiu zginę-
sialy walczyć o dzieci. Siostra
skich transportów repatria-
Sambora przybyl po uzyska-
Najwcześniej, gdyż
lo, on zaś uciekając przed Niem-
Maria Sawicka, która od 1941
cyjnych idących do Przemyśla.
niu państwowego zezwolenia
już 31 maja 1946 roku
cami, czolgal się polami przez
roku pracowala w Sambo-
W wagonach polscy repatrian-
na sprawowanie funkcji dusz-
trzy dni. Przypadkowo ukryl
rze, tak wspominala te chwile
ci ukrywali dzieci między sobą
pasterskich po wydaleniu ze
z samborskiego szpitala
się w ogrodzie sióstr. Gdy usly-
uratowania ponad 100 dzieci:
i przewozili je do Przemyśla,
Lwowa. Po dwóch latach 7 lipca
wydalono siostry
szal język polski, blagal o pomoc.
,,Jak potem do Sambora weszli
a tam już nasze siostry wycho-
1952 roku naczelnik wydzia-
szarytki, które tu
dzily do transportów i dzie-
lu zarządu MGB obwodu dro-
poslugiwaly od
ci odbieraly. Inaczej nie bylo
hobyckiego major Sawiczew
1 września 1899 roku.
można. Te żydowskie też oczy-
wydal ,,Decyzję o przeprowa-
wiście wykradlyśmy. Nie uda-
dzeniu rewizji mieszkania"
Ostatnimi zakonnicami tego
lo nam się wykraść wszystkich
podejrzanego. Powodem mia-
zgromadzenia w Samborze byly:
dzieci. Zostal Jurek. Trzy jego
lo być przechowywanie przez
s. Marta Wojciechowska (1927­
siostry udalo nam się wykraść,
niego antysowieckiej literatu-
1946) ­ przelożona, s. Maria
a on uciekl gdzieś z zakladu, bo
ry. Po przeprowadzonej późną
Olszewska (1939­1946) ­ kan-
go sowietka zbila. Odchodzil
porą nocną rewizji rozpoczę-
celaria, s. Florentyna Kamzella
już ostatni transport do Polski,
ly się przesluchania, a 12 lipca
(1938­1946) ­ posluga przy cho-
a jego nie bylo w zakladzie. Zo-
o. Lendziona przewieziono do
rych, s. Józefa Grabarczyk (1939­
stal. Gdzieś tam maly Polak jest
więzienia w Drohobyczu, gdzie
1946) ­ posluga przy chorych, s.
Rosjaninem".
19 sierpnia 1952 zostal skazany
Marianna Lis (1926­1946) ­ od-
W Samborze po wojnie, z po-
na 10 lat obozów i 5 lat pozba-
dzial zakaźny, s. Rozalia Szmelc
wodu choroby, pozostala s. Ce-
wienia praw obywatelskich.
(1919­1946) ­ kuchnia i s. Zofia
cylia Kędzierska, która tu zmar-
W odróżnieniu od wschod-
Ziemecka (1927­1946) ­ pra-
la 21 stycznia 1946 roku. Zostala
nich części archidiecezji lwow-
ca w szwalni. W tym też roku
pochowana 23 stycznia na sam-
skiej, na terenach dawnej die-
z Nadyb pod Samborem wyje-
borskim cmentarzu, najpraw-
cezji przemyskiej oderwanej
chaly siostry slużebniczki sta-
dopodobniej w grobowcu fun-
przez ZSRR po zakończeniu II
rowiejskie, które prowadzily
datora ks. Jana Grochowskiego,
wojny światowej, zauważono
tu ochronkę, a w czasie wojny
w którym nikt dotychczas nie
znaczne zagęszczenie dzialal-
opiekowaly się chorym synem
spocząl. Za akcję ratowania
ności zakonów żeńskich. Choć
fundatorów i innymi chory-
dzieci żydowskich ­ 4 kwietnia
nie mialo ono oficjalnego statu-
mi oraz troszczyly się o kościól
2016 roku siostra Kędzierska
su, jednak siostry w świeckich
w Wojutyczach.
pośmiertnie otrzymala dyplom
ubraniach, adoptowawszy się
i medal Sprawiedliwy Wśród
do nowych warunków, podjęly
Likwidacja samborskiego
Narodów Świata.
pracę zgodną z wlasnym cha-
domu Franciszkanek
Po śmierci wybitnej sam-
ryzmatem. Choć w większości
Rodziny Maryi
borskiej siostry Cecylii Kę-
skupiala się ona na pomocy przy
i bohaterska akcja ratowania
dzierskiej ze Zgromadzenia
kościele, jednak nie braklo po-
dzieci z sierocińca
Sióstr Franciszkanek Rodziny
mocy chorym i starszym. Sio-
Prawdziwy powojenny exo-
Maryi w czerwcu wyjechala
stry podjęly się katechizowania
dus przeżywaly samborskie
również ostatnia tutejsza fran-
dzieci i mlodzieży oraz w wie-
siostry ze Zgromadzenia Sióstr
ciszkanka Rodziny Maryi s.
lu miejscowościach stawaly
S. BLAŻEJA MAZUR (W ŚRODKU) WŚRÓD PIELĘGNIAREK SAMBOR-
Franciszkanek Rodziny Maryi,
Alojza Koralewska, opiekująca
się liderkami w prowadzeniu
SKIEGO SZPITALA