img
14
nr 16 (404) | 30.08.­15.09.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Duszą szkoly jest nauczyciel ­
Przyczynek do historii lwowskiej pedagogiki specjalnej
Duszą szkoly jest
nauczyciel; od dobrych
też nauczycieli zależy
w przeważnej części dobry
stan instrukcyi. Najlepsze
ustawy i plany naukowe
nie przydadzą się na nic,
jeśli nie znajdą zdolnych
wykonawców, którzy
by przejęci ich duchem,
pojmowali trafnie swe
zadanie i szczerze byli
rozmilowani w swem
pięknem powolaniu
SZKOLA ŚW. ZOFII (PÓŹNIEJ SZKOLA SPECJALNA ŚW. KAZIMIERZA)
(cytat z I Sprawozdania
­ BUDYNEK WIDOCZNY CENTRALNIE, SKRZYŻOWANIE ULIC ŚW.
Dyrekcji Seminarium
ZOFII I PULASKIEGO
nauczycielskiego
ALBIN GAWLIK Z KOLEGAMI NAUCZYCIELAMI
żeńskiego we Lwowie
,,Kilka uwag o potrzebie zasto-
nauczyciela szkól ludowych we
1871­1897)
sowania się do indywidualności
Lwowie, prowadzącego również
dziecka w szkole, w szczególno-
bezplatne 3-stopniowe kur-
ści ze względu na dzieci umy-
sy organizowane przez Aka-
ANNA KOZLOWSKA-RYŚ
A
slowo upośledzone" podkreślal,
demickie Kolo ,,Towarzystwa
,,rozmilowani w swem
że każde dziecko ­ pominąw-
Szkoly Ludowej" dla doroslych
powolaniu" byli (i są)
szy to z najglębszymi formami
analfabetów; oraz nauczyciel-
niewątpliwie  pedago-
niesprawności intelektualnej ­
lwowskich szkól ludowych
dzy uczący dzieci specjalnej
dysponuje jakimiś zdolnościa-
Klementynę Sternalównę. Od-
troski ­ w tym dzieci upośle-
mi, a zadaniem nauczyciela jest
byli oni 6-tygodniowy kurs
dzone intelektualnie. Jak pod-
je dostrzec i stopniowo rozwi-
w Wiedniu, a potem w ramach
praktyki zwiedzili szkoly i za-
kreślal znany lwowski pedagog
nąć. ,,Stanąć należy na poziomie
klady wychowawcze dla dzieci
Mieczyslaw Tytus Baranowski
zdolności dziecka", postulowal.
anormalnych w Pradze, Drez-
(1851­1898) ­ dyrektor lwow-
Jako że waga problemu byla duża,
nie, Lipsku, Chemnitz-Alten-
skiego seminarium żeńskie-
organizowano dla pedagogów
dorf, Frankfurcie nad Menem,
go, wieloletni redaktor ,,Szko-
odczyty i konferencje, podczas
Idstein i Biedermannsdorf.
ly", autor wielu podręczników
których mogli wymieniać się
­ wychowawcy tych uczniów
doświadczeniami i prezento-
Praktyki  obydwojga  za-
,,powinni być przejęci milością
wać nowe pomysly mające dalej
kończyly się zdaniem w Linzu
i serdeczną życzliwością", ce-
usprawniać nauczanie. We Lwo-
w 1908 r. egzaminu ,,do naucza-
chować się cierpliwością i wy-
wie ich organizacją zajmowal się
nia umyslowo upośledzonych".
rozumialością, bowiem nauka
istniejący od 1868 r. lwowski
W tym samym roku we Lwo-
ALBIN GAWLIK Z ŻONĄ MARIĄ Z KOZLOWSKICH
tych uczniów ,,musi odby-
oddzial Polskiego Towarzystwa
wie ukazala się nakladem c.k.
wać się bardzo zwolna, malemi
uzupelniającą dla sluchaczy
pedagogom pracującym z ucznia-
Pedagogicznego w porozumieniu
Rady Szkolnej Okręgu Miej-
dawkami i w należytem stop-
seminariów nauczycielskich.
mi niepelnosprawnymi inte-
z zarządem Towarzystwa Szkól
skiego publikacja Klementy-
niowaniu". O kilkorgu z tych
W l892 r. ,,Szkola" w numerze 45
lektualnie zalecal poblażliwość,
Ludowych.
ny Sternalówny pt. ,,Szkoly dla
lwowskich pedagogów będzie
ponownie podjęla temat:
cierpliwość oraz wyrozumia-
W pierwszych latach XX w.
dzieci umyslowo upośledzo-
Zajęcie się dziećmi umy-
więc mowa. Jedynie o kilkorgu
lość, zaznaczając, że każdy może
we Lwowskiej Radzie Szkol-
nych", natomiast trzy lata póź-
slowo upośledzonymi jest rze-
­ a zwlaszcza o dwojgu, bowiem
się czegoś nauczyć, na miarę
nej Okręgowej zrodzila się idea
niej, w październiku 1911 r.
czą bardzo ważną. Tysiące ta-
informacji o nich jest niewiele,
wlasnych możliwości, a pro-
wyksztalcenia  odpowiedniej
z inicjatywy Lwowskiej Okrę-
kich dzieci marnieje w glupocie
sama zaś problematyka znana
blemy w przyswajaniu wiedzy
kadry pedagogicznej. Rozpi-
gowej Rady Szkolnej otworzo-
i zwiększa szeregi zbrodniarzy.
jest zapewne wylącznie wą-
przez ,,uczniów slabego umyslu,
sano więc konkurs w poszu-
no ,,szkolę specjalną dla dzieci
Wychowanie dzieci glupowa-
skiemu gronu specjalistów.
tępo pojmujących" nie powinny
kiwaniu odpowiednich na-
slabo umyslowo rozwiniętych",
tych, stosownie w mlodości po-
Zagadnieniem
uczniów
stać się podstawą do podejmo-
uczycieli, którzy by ksztalcili
a jej kierownikiem zostal Albin
kierowane zdola rozwinąć ich
Gawlik. Jest to pierwsza tego
mających trudności z nauką,
wania decyzji o zupelnej rezy-
się w tym kierunku na kursach
umysl do tego stopnia, że prze-
rodzaju szkola w Galicyi. (...)
a zwlaszcza potrzebą utworze-
gnacji z ksztalcenia. Zachęcal
specjalistycznych prowadzo-
stają być ciężarem dla spole-
Galicya, która liczy 4000 dzie-
nia osobnych zakladów szkol-
do stosowania pochwal, by bu-
nych w Wiedniu, Pradze, Linzu
czeństwa i zagrażać mu uczyn-
ci anormalych, dotąd nie miala
nych dla dzieci intelektualnie
dować w wychowankach wia-
i Grazu. Spośród zglaszających
kami zbrodniczymi.
ani zakladu ani szkoly dla tych
upośledzonych zajęla się w koń-
rę we wlasne sily, oparcie nauki
się kandydatów zakwalifiko-
ulomnych na umyśle dzieci. (...)
cu lat 60. XIX w. lwowska ,,Szko-
W numerze tym Wlady-
na ćwiczeniach zmyslu i na-
wano do wyjazdu Albina Gaw-
Specyalna komisya, zlożona
la", organ prasowy Polskiego To-
slaw  Świechlo,  nauczyciel
ukę poglądową. Podobnie inny
lika, absolwenta Seminarium
z inspektora szkolnego, leka-
warzystwa Pedagogicznego. Już
szkól w Tarnopolu i Lwowie,
(anonimowy) autor artykulu pt.
Nauczycielskiego w Krośnie,
rza i nauczyciela specyalisty
w drugim roku wydawania pi-
badala dzieci, mające uczęsz-
sma ­ w 1869 r. ­ ukazal się ar-
czać do tej szkoly. Kierownictwo
tykul prezesa oddzialu krakow-
i nauczanie objąl p. Albin Gawlik
skiego Towarzystwa Andrzeja
(...) ­ podawala galicyjska pra-
Józefczyka pt. ,,O umyslach tępo
pojmujących", w których autor
sa codzienna i pisma specjali-
sformulowal konkretne porady
styczne. Szkola znalazla swoje
dla nauczycieli. Do problematy-
pomieszczenia przy ul. Podwale
ki tej wrócono w latach 80. XIX
15 w budynku szkoly żeńskiej
w. W 1883 r. na lamach ,,Szko-
im. St. Staszica i funkcjonowala
ly" swój artykul pod tytulem ,,Ze
tam do 1918­1919.
szkoly [O potrzebie osobnych
Lwowskich pionierów pe-
zakladów szkolnych dla dzie-
dagogiki specjalnej ­ Albina
ci upośledzonych]" zamieścil
Gawlika i Klementyny Sterna-
Szczęsny Parasiewicz, absol-
lówny ­ nie moglo zabraknąć
went lwowskiego seminarium
na zorganizowanej w pierw-
nauczycielskiego,  aktywny
szych dniach kwietnia 1912 r.
dzialacz oświatowy i redaktor
w Brnie konferencji poświę-
tegoż pisma, a rok później ko-
conej opiece i nauczaniu upo-
lejny ­ zatytulowany ,,Ucznio-
śledzonych dzieci i mlodzieży.
wie slabego umyslu (z zapisków
Znaleźli się w skladzie delega-
nauczyciela wiejskiego)". Arty-
cji reprezentującej Galicję, wraz
kuly te zalecano jako literaturę
z lekarzem miejskim Krakowa
SZKOLA LUDOWA IM. ST. STASZICA PRZY UL. PODWALE WE LWOWIE