img
19
nr 22 (410) |29.11­12.12.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Jan Bogumil Rosen ­ życie i twórczość  (cz. 2)
Patriotyzm, atmosfera
kilkadziesiąt nowych obrazów ,,tak mili-
do pracy i jego zainteresowania historycz-
rodzinnego miasta, rozwój
tarnej, jak sportowej lub rodzajowej treści.
ne. Kolega Rosena artysta-malarz i historyk
polskiej szkoly malarstwa
Wiele też jego obrazów bylo na wystawach
sztuki Wladyslaw Wankie wspominal: ,,We
historycznego decydowaly
publicznych, czy w prywatnych zbiorach
wnętrzu ogromnej, pólnocnym światlem
o wyborze epoki, którą
monachijskich, glównie byly to utwory ro-
oświetlonej sali, widzimy kilkanaście szta-
Jan Rosen odtwarzal
dzajowe, tak zwane ,,polnisch-genre", gdzie
lug z rozpoczętymi obrazami, a wzdluż
z zamilowaniem, którą kochal,
bez śniegu, sani, koni i myśliwych obejść
ścian ciekawe tak zwane ,,urządzenia pra-
która na cale życie pozostala
się nie można". Obrazy o takiej treści mialy
cownicze". Z lewej strony od wejścia ciągnie
,,jego światem". Byla to epoka
wzięcie, zwlaszcza u Amerykanów, którzy
się szereg podstawek, na których systema-
Napoleona, czasy Księstwa
chętnie je nabywali. W Monachium Jan Ro-
tycznie rozmieszczono kolekcję przeróż-
Warszawskiego i powstania
sen zgodzil się na wspólpracę ze slynnym
nych nakryć glowy, używanych od polowy
listopadowego. Spoleczeństwo
Francuzem Roubandem, który wtedy malo-
XVIII stulecia do roku 1840. Więc rozmaite
tęsknilo do wszystkiego, co
wal panoramę ,,Wzięcie do niewoli Szamila
giwery, czaka, helmy, bermyce, kaski ulań-
przypominalo dawną chwalę
przez carskie wojska". W drugiej polowie
skie oraz kapelusze cywilnych i wojsko-
­ a ,,ulani malowane dzieci"
XIX wieku malowanie panoram bylo euro-
wych dostojników. Po prawej stronie widzi-
byli symbolem tych pragnień.
pejską modą, a Rouband byl jednym z naj-
my kolekcję siodel, glównie nowożytnych,
Swoją twórczością Jan Rosen
bardziej slynnych ich autorów, pracujący
dalej ­ zbiór szabel, szpad i palaszów. Jest
godnie wpisal się do grupy
często na zamówienie carów rosyjskich.
to zbiór równie ciekawy dla malarza, jak
malarzy takich jak Józef
Praca ta nie przyniosla Rosenowi żadnej
i kolekcjonera; brylantem calego zbioru
Brandt, Wojciech Kossak,
satysfakcji ­ nie byl to po prostu jego rodzaj
jest przepyszna szabla marszalka Masseny.
Alfons Wierusz-Kowalski.
malarstwa. Znacznie później, w 1905 roku
W przytykającym do pracowni gabinecie
razem z Wojciechem Kossakiem obmyślal
znajdujemy dalszy ciąg zbiorów. Szafa pel-
plan malowania panoramy ,,Oblężenie Portu
na przeróżnych uniformów, glównie tyczą-
JURIJ SMIRNOW
Artura". Kossak zapalil się do tego pomyslu
cych się czasów Napoleona I i Królestwa
Wladyslaw Wankie nawet uważal,
i w liście do żony pisal o Rosenie: ,,...do tej
Kongresowego, zawiera kolekcję prywatną
że ,,Jan Rosen zajmuje w malarstwie ro-
panoramy jest on doskonaly jak Hofmaler
jedną z rzadszych, jakie znam. Tutaj mieści
dzimym odrębne stanowisko, jako malarz
i profesor Akademii, a przy tym mądry Żyd
się też zbiór przepysznych malych modeli
,,wojskowości" par exellence. Chociaż obaj
do interesu, a przy tym, jak wiesz, z kość-
dzial w owych czasach używanych; są to
OKLADKA ,,TYGODNIKA ILUSTROWANEGO" Z OBRAZEM JANA ROSENA
Kossakowie, Juliusz i Wojciech, chociaż
mi poczciwy czlowiek...". Projekt do skutku
istotne cacka techniki. Oszklona gablota
roku powstaly liczne
bracia Ajdukiewicze, jak i Chelmoński, Ko-
wrażenia. Wystawiona w tymże roku
jednak nie doszedl.
mieści duży zbiór zlotych i srebrnych in-
gwasze z wizerunkami
walski lub Józef Brandt będąc ,,koniarza-
w warszawskiej Zachęcie ,,Pobudka" otrzy-
W 1885 roku Rosen wystawil w Za-
sygniów i odznak wojskowych. Okazy to
mi" często typy wojskowe przedstawiają
mala wysoką ocenę krytyki i publiczności
chęcie gwasz poważnego formatu przed-
często historycznego znaczenia. Do doklad-
koni ze stadnin Augusta
w swych utworach ­ jednakże żaden z nich
i zostala zakupiona przez TZSP. Wiadomo ­
stawiający przegląd wojsk na Powązkach
nego odwzorowania ubieglych czasów woj-
Potockiego i jego
nie specjalizuje się w wojskowości i ,,ży-
,,ulani, ulani, malowane dzieci..."!
z czasów Królestwa Kongresowego. Nie-
skowych wszystkie te szczególy artyście
krewnych.
wiol marsowy" najczęściej w obrazach
W latach 1885­1891 J. Rosen zamieszkal
co później powstala akwarela ,,Napoleon
niezbędne; zbiera je też z gorliwością,
ich traktowany jest wylącznie ze stro-
na stale w Monachium, wyjeżdżając od cza-
w Smorgoniach" ­ scena pożegnania cesa-
znawstwem i zamilowaniem niezwyklym,
ny malowniczej albo też dorywczo tylko
su do czasu na krótko do kraju. W bawar-
W Warszawie artysta czul ojczyste
rza z Wielką Armią w czasie odwrotu spod
nie szczędząc ani trudu, ani kosztów, je-
i chwilowo. Inaczej u Rosena. Jego wybit-
skiej stolicy spotkal artysta liczne grono
powietrze oraz oko cenzury rosyjskiej.
Moskwy. W 1887 roku artysta wystawil
żeli się nadarzy sposobność nabycia jakiej
ny talent rysowniczy często pomija stronę
Ogromny niesmak budzily w nim popierane
kolegów na czele z Józefem Brandtem. Mia-
w Zachęcie dwa obrazy ,,General w po-
rzadkości".
malowniczą w swych obrazach na korzyść
sto nad Izarą dawalo również niezmiernie
dróży" wykonany w 1884 roku i ,,Żolnierz
przez wladze pogromy żydowskie. W 1882
W Monachium Rosen
subtelnego studium tak pojedynczych po-
ważny czynnik rozwojowy ­ zapewnialo
francuski na posterunku". Do tematów
roku postanowil wyjechać za granicę, naj-
stworzyl najbardziej
staci, jak i ogólnych sytuacji". Wszystko
zbyt dziel sztuki, czego w owe czasy mlo-
pierw do Rzymu, później na stale osiedlil
związanych z dziejami wojen napoleońskich
to zrobilo z Rosena malarza wspólcześnie
dy malarz w kraju, nawet w Warszawie,
się w Monachium. W Rzymie Jan Rosen
Rosen wracal w ciągu calego życia. Z cza-
znane swoje dzielo ­
znanego i cenionego, twórczość którego
poznal calą kolonię polską, m.in. Henryka
nie mówiąc już o Krakowie czy Poznaniu,
sem Napoleon stal się jednym z glównych
wielki pięciometrowy
i dziś cieszy się popularnością.
nie znajdowal. Ogromny ruch wystawowy,
bohaterów jego twórczości, artysta zaś byl
Siemiradzkiego, Piusa Welońskiego, Wik-
olejny obraz ,,Rewia
W 1879 roku podczas pobytu Rosena
staly udzial w wystawach byl tym wielkim
jednym z wybitniejszych znawców wojsko-
tora Brodzkiego. W wiecznym mieście pra-
na placu Saskim
w Krakowie powstal obraz ,,Powstańcy
bodźcem, bez którego nie mógl rozwijać
wości epoki napoleońskiej.
cowal w spokojnej atmosferze nad wielkim
przed W. księciem
z 1863 r.", w 1880 roku ­ ,,Blogoslawień-
się talent mlodego artysty. W Monachium
W Monachium Jan Rosen zadomowil
obrazem ,,Pobudka". Jak to Rosen zwykle
Konstantym w r. 1824."
stwo oddzialu", który artysta namalowal
powstal znany obraz o tematyce warszaw-
praktykowal, obok wielkiego obrazu ma-
się na kilka lat. Z czasem stworzyl w swej
(inna potoczna nazwa ­
w majątku Karczyna w woj. poznańskim
lowal w tym samym czasie kilka innych,
skiej ,,Konkurs pojazdów konnych na placu
pracowni istne muzeum najrozmaitszych
i wystawil po raz pierwszy w Krakowie,
mniejszych obrazów również o tematyce
Ujazdowskim". Rosenowi udalo się z wielką
uniformów, ubrań, broni palnej i siecznej,
,,Przegląd kawalerii na
ofiarując go Muzeum Narodowemu w tym-
historyczno-wojskowej. O ,,Pobudce" pisal:
precyzją pokazać w szczególach otwarty
zbiór budzący podziw i zazdrość wielu
placu Saskim"). Obraz
że mieście. Tematykę patriotyczno-bata-
powóz zaprzężony w czwórkę koni, a nawet
mlodych kolegów. Zbiory Rosena zajmo-
,,Treść jak najprostsza: brzask ranny i glos
ten W. Husarski nazwal
listyczną artysta kontynuowal obrazem
wszystkie drobiazgowe elementy końskiej
waly drugie miejsce po slynnych zbiorach
trąbki budzą ze snu szwadron 5-go pulku
popisowym dzielem
,,Olszynka Grochowska" (1883 r.)
uprzęży i strojów siedzących w pojeździe
ulanów Królestwa Kongresowego obozu-
J. Brandta znanych nie tylko w Monachium.
Rosena.
osób.
jący pod lasem... Konie i ludzie czują proch.
Rosen najchętniej z każdym dzielil się radą
W Warszawie mlody
Za chwilę popędzą ­ ku czemu?". W 1884
W tymże roku artysta pokazal na wy-
i pożyczal różne rzeczy ze swoich zbiorów
artysta próbowal
,,Popisowym jest to dzielo" ­ pisal on
roku artysta wystawil ten obraz w Mona-
stawie w salonie A. Krywulta w Warszawie
każdemu, kto chcial je malować. Zachowal
­ ,,już z tego chociażby powodu, że wy-
dwa obrazy: ,,Portret śpiewaczki pani Ro-
się opis pracowni artysty, który pozwala le-
chium w ,,Palacu Krysztalowym" (,,Glas-Pa-
siebie również
chodząc z zalożenia miniaturowo doklad-
sen" i ,,Portret". W Monachium powstalo
piej zrozumieć metodę jego przygotowania
last"), lecz nie wywarl on tam większego
w ilustratorstwie,
nej, drobiazgowej techniki osiąga jednak
w wykonaniu
rozmiary wielkiego malowidla. Jak we
projektów dekoracji
wszystkich swych pracach, tak i tutaj sta-
i kostiumów do wystaw
wia sobie Rosen osobliwe zadanie odtwo-
operowych. Ilustracje
rzenia z najdalej posuniętą precyzją i z na-
do ,,Ogniem i mieczem"
jobiektywniejszym realizmem nie rzeczy
widzialnych, ale sceny, zrekonstruowanej
dla ,,Tygodnika
w wyobraźni na podstawie studiów histo-
Ilustrowanego"
rycznych. Realizm posunięty byl do tego
przyniosly mu
stopnia, że postaci na pierwszym planie
duże uznanie, m.in.
odtworzone byly w wielkości naturalnej,
najcenniejsze bylo
dalsze zaś oddane dokladnie w proporcji,
uznanie samego
uwzględniając jednak wszystko, co moglo-
by być dostrzeżone okiem. Każda faldka
Henryka Sienkiewicza.
obcislego munduru, każda nitka epoletów,
Jednak sam Jan Rosen
każda sprzączka potraktowana byla ze
uważal ilustratorstwo
ścislością archeologa i oddana z niewia-
,,obcym jemu,
rygodną dokladnością ręki. Ten bezmiar
w gruncie, rodzajem
szczególów nie przeszkadzal zresztą
pracy". Artysta obok
doskonalemu wyczuciu rytmiki mas woj-
skowych. W obrazie tym harmonia między
obrazów olejnych
zamierzeniem a wykonaniem posunięta
malowal akwarelą,
zostala do maximum". Inny krytyk sztu-
na przyklad ,,Portret
ki Jan Kleczyński zauważyl, że ,,nawet
ojca", który w 1888
sam książę Konstanty bylby zadowolony
roku wystawiony zostal
z tego przeglądu wojsk, dokonanego przez
w Zachęcie. W 1881
KIRASJERZY KSIĘSTWA WARSZAWSKIEGO NA WYWIADZIE
Jana Rosena".