img
19
nr 13­14 (425­426) |31.07.­14.o8.2023
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Dzieje monografii ,,Najstarszy ikonostas cerkwi Woloskiej
we Lwowie" profesora Mieczyslawa Gębarowicza
Wydana we Wroclawiu
Lwowie. W XVII wieku byla
narodowego, ukraińskiego cha-
jedyną prawoslawną świąty-
rakteru zabytku, a także wska-
przez Wydawnictwo
nią w obrębie murów średnio-
zywanie na splot różnych tra-
Ossolineum monografia
wiecznego miasta, centrum
dycji kulturalnych w twórczości
profesora Mieczyslawa
religijnego, politycznego, kul-
artystów ruskich, w tym także
Gębarowicza ,,Najstarszy
turalnego i artystycznego ży-
autorów najstarszego ikonosta-
ikonostas cerkwi
cia rusińskiej prawoslawnej
su cerkwi Woloskiej. Oburzenie
Woloskiej we Lwowie"
gminy. Drewniana świątynia
zarówno Ukraińców, jak i Ro-
jest książką unikatową
istniala w tym miejscu jesz-
sjan mogly wywolać również
cze w XIII wieku. Pożary kilka
te miejsca, w których profesor
pod każdym względem.
razy niszczyly zabudowania
zdecydowanie wyrazil swoją
Zostala wydana 32 lata
cerkiewne.
krytyczną ocenę spoleczności
po śmierci autora. Przez
W latach 1591­1629 wznie-
ruskiej we Lwowie i rosyjskiej
wszystkie te lata nie
siono nową wspanialą rene-
w siedemnasto- i osiemnasto-
bylo do końca wiadomo,
sansową świątynię obok ist-
wiecznej Moskwie. Mimo, że
czy istnieje rękopis tej
niejącej już kaplicy pw. Trzech
opinia ta dotyczyla zachowań
Świętych (Swiatitieli) i dzwon-
z czasów dawnych, latwo bylo
monografii i gdzie on się
nicy fundacji kupca lwow-
przenieść na wspólczesność".
znajduje. Poza tym trudno
uważany za zaginiony. I tyl-
skiego Konstantego Korniakta.
(Agnieszka Gronek w przed-
MIECZYSLAW GĘBAROWICZ
uwierzyć, że profesor
ko M. Gębarowicz ,,rozpoznal go
Przy cerkwi dzialalo aktyw-
mowie do monografii prof. M.
rozpocząl badania nad
w dziele zachowanym w ma-
nie  prawoslawne  Bractwo
a mianowicie prazniczny, de-
Gębarowicza).
historią ikonostasu
isusny i częściowo proroków,
lej wiejskiej cerkwi pw. Kosmy
Stauropigialne (czyli Bractwo
Profesor M. Gębarowicz zda-
i prace nad monografią
i Damiana w Grzybowicach
,,obrońców Krzyża Świętego").
zalamując się dwukrotnie, raz
wal sobie sprawę, że swoją mo-
pod kątem prostym, wzdluż
Wielkich".
Wlaśnie w jego kompetencji
nografię pisze do szuflady, lecz
w bardzo już dalekich
To odkrycie naukowe, rów-
znajdowaly się sprawy budow-
ścianki wewnętrznej luku tę-
świadomość, że może zachować
latach pięćdziesiątych
nież monografia, moglyby stać
nictwa i wyposażenia nowej
czowego, drugi raz na jego ze-
niezależność badawczą i formu-
XX wieku, zaś ostateczną
się sensacją w historii sztu-
wnętrznej krawędzi, przedlu-
renesansowej świątyni. Pra-
lować wnioski zgodnie z wla-
redakcję ukończyl w 1959
żają się następnie nieco skośnie
ki ukraińskiej, lecz w rzeczy-
ce nad jej ozdobieniem trwaly
snym przekonaniami i sumie-
roku. Od tego czasu
na masywnych filarach naroż-
wistości radzieckiej lat 50.
blisko 40 lat. Najważniejszym
niem, byla dla niego ważniejszą.
monografia znajdowala
XX wieku profesor zmuszo-
i najbardziej kosztownym bylo
nych, które podtrzymują środ-
Profesor nigdy nie szedl za ko-
się w wielkim sekrecie
ny byl ukrywać swoje zainte-
wykonanie monumentalnego
kową kopulę tak, że lączna dlu-
niunkturą, jak to praktykowa-
resowanie zabytkiem sztuki
gość górnej części ikonostasu
pięciokondygnacyjnego iko-
lo wielu innych naukowców
w szufladzie w jego
cerkiewnej, zaś swój rękopis
dochodzi do 12 metrów".
nostasu. Autorami unikatowe-
w powojennym Lwowie. Zasa-
lwowskim mieszkaniu,
w ścislej tajemnicy trzymać
140 lat później, w 1767 roku
go dziela byli rusińscy mala-
dy etyczne w życiu codziennym
a po jego śmierci okazala
w szufladzie.
zarząd Bractwa Stauropigial-
rze Fedor Sieńkowicz i Mikolaj
i w nauce byly dla niego waż-
się w archiwum Zakladu
nego postanowil renesansowy
Petrachnowicz i polski arty-
niejsze od korzyści material-
Na pewno zostanie już
im. Ossolińskich
sta rzeźbiarz Stanislaw Dryar
ikonostas rozebrać i sprzedać
nych. Nie robil ,,kariery" w so-
na zawsze tajemnicą,
we Wroclawiu.
do wiejskiej cerkwi w Grzy-
(Driar). Bylo to monumental-
wieckim Lwowie. Dlatego też byl
bowicach Wielkich, zaś na jego
ne dzielo artystyczne. Jak pi-
w tym środowisku zawsze nie-
w jaki sposób
miejsce zbudować nowomodny
sal profesor Gębarowicz: ,,sam
lubiany i podejrzewany o najgor-
JURIJ SMIRNOW
Mieczyslaw Gębarowicz
W
oltarz i niski rokokowy ikono-
ikonostas uderza swoimi roz-
sze. Oczywiste, że w pierwszej
znalazl i zidentyfikowal
arto  zaznaczyć,  że
stas z carskimi wrotami, który
miarami, wspanialością, któ-
kolejności byl obcy tym karie-
zapomniany ikonostas
do dnia dzisiejszego
naśladowal ikonostas katedry
re w niewielkiej cerkwi wiej-
rowiczom z powodu swojej na-
w malej cerkwi
unikatowy ikonostas
św. Jura. W1773 roku prace przy
skiej  stanowią  prawdziwą
rodowości i przedwojennych
wiejskiej, których
nie znalazl swego prawdziwe-
nowym oltarzu i ikonostasie
niespodziankę.  Jego  dolna,
sukcesów naukowych.
go badacza wśród naukowców
w cerkwi Woloskiej zostaly za-
namisna  kondygnacja  wy-
W monografii ,,Najstarszy
w Galicjitysiące. Ta
ukraińskich, zaś opublikowane
pelnia w calości luk tęczo-
kończone. Z czasem zanikla pa-
ikonostas cerkwi Woloskiej
informacja już pewno
do tego czasu artykuly nauko-
mięć o starym ikonostasie i już
wy szerokości przeszlo 6 me-
we Lwowie" autor przedsta-
na zawsze zostanie
we nawet blisko nie dorównują
w XIX wieku ikonostas ten byl
trów, natomiast górne rzędy,
wil również panoramę życia
tajemnicą. W każdym
glębi myśli i naukowego podej-
spolecznego, religijnego i arty-
razie profesor bardzo
ścia profesora M. Gębarowicza.
stycznego miasta w XVII wieku,
ostrożnie i skąpo
Malo tego. Od czasu wydania
pelnego napięć na tle religijno-
opowiadal o miejscu,
monografii we Wroclawiu w ję-
politycznym i narodowościo-
zyku polskim minęlo już siedem
wym. Pogląd profesora na owe
gdzie znajduje się
lat, lecz nie ma nawet próby
stosunki byl krytyczny i doty-
historyczny ikonostas
przekladu i wydania jej w języ-
czylo to tak spoleczności ruskiej,
tylko nielicznym
ku ukraińskim. A przecież mo-
jak i polskiej. Profesor szczegól-
ukraińskim znajomym
nografia ta powinna w pierw-
nie negatywnie ocenil rolę po-
historykom sztuki.
szej kolejności zainteresować
lityki carstwa moskiewskiego
Ciekawe, że żaden z nich
odbiorcę ukraińskiego!
i Moskiewskiej Cerkwi Prawo-
Dla zrozumienia znaczenia tej
slawnej i ich wplywy na stosun-
nie docenil publicznie
monografii, jej losów i znaczenia
ki polityczne i religijne w Rze-
zaslugi profesora
samego ikonostasu w historii
czypospolitej. O tych sprawach
Gębarowicza w tej
sztuki ukraińskiej trzeba zwró-
w ZSSR w ogóle nie można bylo
sprawie.
cić się też do historii cerkwi
mówić.
Woloskiej pw. Zaśnięcia NMP
Jak podkreślil Maciej Miś-
i jej znaczenia dla Ukraińców
Po żmudnych pracach archi-
kowiec w recenzji z monografii
w siedemnastowiecznym Lwo-
walnych M. Gębarowicz w 1954
profesora M. Gębarowicza, tam-
wie, jak również do historii pra-
roku przystąpil do napisania
te wątki ideologiczne, politycz-
woslawia ukraińskiego, miej-
monografii i w 1959 roku ręko-
ne, narodowościowe nie stracily
sca i historii prawoslawnych
pis w znacznej mierze zakoń-
swego znaczenia również obec-
Ukraińców w średniowiecznym
czyl. Praca nad historią iko-
nie, 60 lat po napisaniu rękopi-
Lwowie. Wszystkie te pytania
nostasu cerkwi Woloskiej byla
su. Może wlaśnie dlatego, ,,choć
nie tylko niezwykle ciekawe,
jednym z najbardziej chronio-
podstawowe ustalenia M. Gęba-
ale też niedostatecznie zbada-
nych sekretów profesora. Ni-
rowiczajuż znane ukraińskim
ne. Dlatego monografia prof. M.
gdy nie próbowal opublikować
badaczom, ale jego oryginalny
Gębarowicza nie stracila swego
tego rękopisu w PRLu, jak inne
wklad w poznanie ikonostasu jest
znaczenia i dziś, prawie 75 lat po
swoje prace naukowe, również
raczej pomijany". I w tym moż-
jej napisaniu.
w ZSRR, w przekladzie ukra-
na zauważyć nie tylko problem
Cerkiew Uspienija (Zaśnię-
ińskim. Profesor dobrze ro-
zawiklanych dziejów rękopisu,
cia) NMP, czyli cerkiew Wo-
zumial, że ,,...wszystko w tym
lecz również tendencję w ocenie
loska, usytuowana przy ul.
opracowaniu bylo niezgodne
dorobku naukowego i życiowe-
Ruskiej, glównej ulicy prawo-
z glównymi wyznacznikami
go czynu profesora w pewnych
slawnej dzielnicy miasta, byla
ideologicznymi nauki radziec-
postsowieckich kręgach nauko-
i pozostaje szczególną świąty-
kiej. Poważne zastrzeżenia mo-
wych, związanych także z Ro-
nią obrządku wschodniego we
glo budzić choćby podkreślenie
syjską Cerkwią Prawoslawną.
PRAWOSLAWNA CERKIEW USPIENIJA (ZAŚNIĘCIA) NMP