img
14
nr 21 (433) 17­29. 11. 2023
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Sprawa fikcyjnej Polskiej Organizacji Wojskowej 1933­1934
Sprawa fikcyjnej Polskiej
Zwolnienie dyrektorki oraz
Organizacji Wojskowej
związane z nią zmiany kadrowe
nie zadowolily jednak organów
,,wykrytej" przez GPU
bezpieczeństwa. Na przelomie
w 1933 r. do dziś dnia
1930 i 1931 r. GPU rozpoczęlo
pozostaje jednym
serię aresztowań wymierzoną
z najmniej znanych
w polskich pedagogów z Kijowa.
elementów prześladowań
1 grudnia 1930 r. aresztowa-
ludności polskiej
no Zofię Halkiewicz, 12 stycz-
nia Dionizję Szturc, 13 stycznia
zamieszkującej tereny,
Wandę Demczenko, Bolesla-
które na mocy traktatu
wa Selenko oraz zatrudnione-
ryskiego przypadly
go w Miejskim Domu Oświaty
ZSRR. Ze względu na
Ludowej woźnego Juliana Czaję.
rozmach represji, sposób
Dzień później do aresztu trafili
ich przeprowadzenia
wykladowca fizyki w Polskim
oraz dobór ofiar, śmialo
Technikum Pedagogicznym im.
Feliksa Kona Kazimierz Wer-
możemy postawić
BOLESLAW SKARBEK
żański, nauczycielka szkoly nr
tezę,,,Sprawa POW"
grupę potencjalnie nielojalną
11 Ludwika Rudnicka oraz byla
byla momentem
wobec wladzy sowieckiej Wśród
już dyrektorka Jadwiga Szumo-
przelomowym, nie tylko
pracowników i uczniów aktyw-
wicz. Jako ostatnią w dniu 15
w życiu kilkusettysięcznej
nie werbowano agenturę, która
stycznia zatrzymano Jadwigę
polskiej mniejszości
sądząc z zachowanych dono-
Moszyńską-Sznel ­ wycho-
sów, z rewolucyjnym zapalem
wawczynię w przedszkolu nr 4.
narodowej w Ukraińskiej
donosila na wszystkich, wo-
Wszystkim aresztowanym pe-
SRR, ale także w historii
bec których pojawial się nawet
dagogom postawiono mgliste
masowych sowieckich
najmniejszy cień wątpliwości.
zarzuty dotyczące przeszka-
represji wymierzonych
Oprócz klasycznych raportów
dzania w sowietyzacji szkoly
w przedstawicieli
agenturalnych i zwyklych do-
oraz wychowywania mlodzie-
konkretnej narodowości.
nosów pisanych przez zawist-
ży w polskim duchu szowini-
nych wspólpracowników, waż-
stycznym i w interesach pań-
rolę w rozpracowywaniu
stwa polskiego. Śledztwo trwalo
ADAM RAFAL KACZYŃSKI
polskiego środowiska odgrywa-
ponad pól roku, jednakże cze-
Sytuacja mniejszości polskiej
la oficjalna ,,krytyka" prasowa,
kistom nie udalo się zebrać
MSZu konsul Stanislaw So-
stwarzać problemy w sowiety-
w USRR na początku lat 30. XX
za pomocą której pod pozorem
materialów pozwalających na
zacji zostala inteligencja, a ra-
śnicki ­ ,,Ilość szkól nie zwięk-
dbania o dobro opisywanych
postawienie oskarżonych przed
Polska mniejszość narodowa
czej jej resztki, skupione wokól
sza stanu posiadania, ale ilość
instytucji, niszczono niewy-
sądem. Ostatecznie 22 lipca 1931
w USRR na przelomie lat 20 i 30
polskojęzycznych szkól i in-
kanalów wlewania propagandy.
godnych dzialaczy i pedagogów.
r. zwolniono większość areszto-
XX w. znajdowala się w bar-
stytucji kulturalnych, zwlasz-
Początki represji
Na polu aktywności prasowej
wanych, przywracając ich na
dzo nietypowej jak na sowiec-
cza zaś Polskiego Technikum
szczególne wyróżnial się Wasyl
poprzednie stanowiska. Wyjąt-
kie warunki sytuacji. Z jednej
Warto podkreślić, iż do po-
Pedagogicznego w Kijowie.
Szmidt, który w swoich nie-
kiem byla Jadwiga Szumowicz,
strony podlegla pod ówczesną
czątku lat 30. XX w. przeciwko
Preludium sprawy POW ­
zwykle zjadliwych artykulach
którą 29 sierpnia 1931 r. zeslano
politykę ,,korenizacji" polegają-
zamieszkującym ZSRR Polakom
aresztowania pedagogów
podpisywal się pseudonimami
na 5 lat do Kurska, pozwalając jej
cą na formalnym dbaniu o roz-
nie prowadzono represji syste-
,,Stary pracownik" i ,,Aleksander
Dzialające w Kijowie polsko-
jednak na dalsze wykonywanie
wój mniejszości narodowych,
mowych, skupiając się na kon-
Świadomy". Umiejętne polącze-
języczne instytucje kulturalne
zawodu nauczyciela (rozstrze-
z drugiej zaś stale byla zaklad-
kretnych osobach, którym naj-
nie danych agenturalnych oraz
i oświatowe od początku swojego
lana w 1937 r.). O zwolnieniu za-
nikiem stosunków między-
częściej zarzucano szpiegostwo
,,bolszewickiej krytyki" prowa-
funkcjonowania znajdowaly się
decydowala zarówno postawa
państwowych pomiędzy ZSRR
na rzecz Polski. Część spraw fa-
dzonej na lamach prasy począw-
pod czujnym okiem czekistów.
samych aresztowanych, którzy
a II RP. Wedlug oficjalnych
brykowano, aby pozyskać w ten
szy od 1928 r. poskutkowalo
Zatrudnieni w nich etniczni
w większości kategorycznie nie
danych spisu powszechnego
sposób więźniów, których na-
szeregiem kontroli w polskiej
Polacy pomimo ostentacyjnego
przyznawali się do winy, lub na-
z 1926 r. na terenie USRR za-
stępnie można bylo wymienić
wręcz okazywania swojego od-
szkole, w rezultacie których je-
wet wspólpracując ze śledczymi
mieszkiwalo 476435 osób na-
za autentycznych sowieckich
dania systemowi komunistycz-
sienią 1929 r. z funkcji dyrektora
nie byli w stanie zlożyć sensow-
rodowości polskiej. W ramach
szpiegów i czlonków KPP i KPZU
odwolano Jadwigę Szumowicz .
nemu nadal byli uważani za
nych zeznań. Pomogly również
sowieckiej administracji dzia-
schwytanych w Polsce. Ostatnia
naciski ze strony wysoko posta-
lalo 148 polskich rad wiejskich,
tego typu wymiana więźniów
wionych dzialaczy partyjnych
a od 1925 r. funkcjonowal pol-
politycznych miala miejsce 16
pochodzenia polskiego, w tym
ski rejon narodowy z siedzibą
września 1932 na stacji Koloso-
odpowiadającego za ,,sprawy
w Marchlewsku. W systemie
wo. W jej wyniku do Polski po-
polskie" towarzysza Boleslawa
państwowej oświaty dzialalo
wrócilo 40 więźniów, w tym 18
Skarbka .
381 polskich szkól, do których
księży, (lącznie z czlonkami ro-
Śledztwo przeciwko polskim
uczęszczalo 24 185 uczniów.
dzin 91 osób) .
pedagogom teoretycznie za-
Dodatkowo  funkcjonowaly
Pierwszą szeroko zakro-
kończylo się porażką czekistów,
również przeznaczone dla do-
joną  akcją represyjną, któ-
jednakże sprawa nadal byla
roslych narodowe ,,RobFaki"
ra uderzyla w ludność polską,
kontynuowana.  Wszystkich
w Berdyczowie i Żytomierzu.
byla rozprawa wladzy sowiec-
zwolnionych z aresztu objęto
kiej z rzymskokatolickim du-
W ramach powszechnych in-
ścislym nadzorem agentural-
stytucji edukacyjnych dziala-
chowieństwem. Na początku
nym oraz wzmożono zbieranie
1930 r. na Żytomierszczyźnie
ly polskie sekcje w technikach
materialów kompromitujących,
i Podolu aresztowano ponad 30
oraz na uczelniach wyższych.
w tym również na osoby, które
Na potrzeby ksztalcenia pol-
duchownych, w tym admini-
stanęly w obronie aresztowa-
stratora apostolskiego diecezji
skich kadr pedagogicznych
nych. Materialy zdobyte w trak-
kamienieckiej ks. Jana Świ-
w Kijowie uruchomiono Pol-
cie śledztwa przeciwko polskim
derskiego. Większość areszto-
skie Technikum Pedagogicz-
pedagogom już wkrótce mialy
ne (następnie przeksztalcone
wanych po blisko pólrocznym
poslużyć jako jeden z glównych
śledztwie zostala skazana na
w Polski Instytut Pedagogicz-
wątków podczas fabrykowania
wieloletnie wyroki i wywie-
ny). W ramach Akademii Nauk
sprawy fikcyjnej ,,Polskiej Or-
funkcjonowal Instytut Polskiej
ziona do lagrów . Uderzenie
ganizacji Wojskowej".
w Kościól bylo szczególnie do-
Kultury Proletariackiej. Wy-
dawano również polskojęzycz-
tkliwe dla ludności polskiej,
Początki sprawy przeciwko
która w osobach aresztowa-
prasę: ,,Bądź gotów", ,,Sierp",
POW
,,Glos mlodzieży", oraz kilka ga-
nych księży stracila nie tylko
O ile na podstawie zacho-
kaplanów, ale przede wszyst-
zet rejonowych. Pozorny roz-
wanych źródel dość precyzyj-
kim ostatnich niezależnych od
rost liczebny ,,polskich insty-
nie można wskazać datę roz-
wladzy przedstawicieli lokal-
tucji" nie przekladal się jednak
poczęcia  realizacji  sprawy
nej elity spolecznej i intelek-
na rozwój życia narodowego,
przeciwko POW, to ustalenie
lecz byl nakierowany na so-
tualnej. Po fizycznej likwida-
momentu, w którym pojawila
cji struktur Kościola ostatnią
wietyzację ludności. Jak pisal
się sama koncepcja ,,stworzenia"
w swoim raporcie do centrali
polską grupą spoleczną mogącą