img
21
nr 3­4 (439-440) 29.02.­14.03.2024
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Żydowskie dziedzictwo Lwowa w fotografii
9 lutego br. Iryna
prezentuje życie i twórczość wszystkich
Kotlobulatowa, badaczka
znanych lwowskich architektów, arty-
historii Lwowa, autorka
stów, inżynierów pochodzenia żydowskie-
go. Opracowując temat fotografów żydow-
ponad dziesięciu wydań
skich, zaczynalam praktycznie od zera. Za
z historii lwowskiej
lata pracy udalo się odnaleźć tysiące zdjęć,
fotografii i filmu,
setki nieznanych wcześniej nazwisk, napi-
prezentowala swoją
sać ich biogramy, ocenić artystyczną war-
nową pracę ­ monografię
tość odnalezionych fotografii, techniki ich
poświęconą historii
wykonania. Postawilam sobie za zadanie
przywrócić z calkowitego zapomnienia
fotografii lwowskiej
imiona mistrzów fotografii lwowskiej,
pod tytulem ,,Żydowscy
ich wklad we lwowską kulturę i sztukę,
fotografowie i fotostudia
w historię Lwowa. Obecnie w Internecie
Lwowa (1860­1939)".
można znaleźć tysiące fotografii starego
Prezentacja zostala
Lwowa i lwowian XIX ­ XX wieków, ale
zorganizowana przez
nikt dokladnie nie wie, kto i dlaczego owe
,,Centrum ocalenia
zdjęcia zrobil, również często w którym
roku. Wiele z tych zdjęć udalo się odszy-
ukraińskiego dziedzictwa
MONOGRAFIA IRYNY
frować i dokladnie opisać. W książce
KOTLOBULATOWEJ
kulturowego" (prezes
przedstawiam bardzo bogaty świat lwow-
Natalia Filewycz) w cyklu
zamieszkujących miasto w ciągu dlugich
skich Żydów z tamtych lat, ich organizacji,
lekcji i spotkań pt.
wieków jego historii.
w tym zawodowych, również wydarzeń,
,,Kawa na Profesorskiej",
Monografia Iryny Kotlobulatowej
które zostaly udokumentowane na tych
organizowanych
fotografiach. Poza nazwiskami, które do-
liczy 672 stron i kilkaset fotografii, któ-
rych znaczna część zostala przez autor-
tarly do naszych czasów, często nie bylo
w bibliotece naukowej
dokladnie opisana. Książka sklada się
żadnych innych informacji. Dotarlam nie
politechniki lwowskiej.
z ośmiu rozdzialów, również dodatków,
tylko do dat ich urodzenia i śmierci, lecz
bibliografii i życiorysów profesjonalnych
do szczególów ich dzialalności zawodo-
TEKST I ZDJĘCIA
wej i na to wszystko mam potwierdzenie
fotografów żydowskich.
JURIJ SMIRNOW
Podczas prezentacji autorka powie-
dokumentalne. Żydowscy fotografowie
IRYNA KOTLOBULATOWA
Sala byla przepelniona publicznością.
dziala, że nie zważając na ogrom informacji
niekoniecznie robili zdjęcia tylko na tema-
Nazwisko Kotlobulatowej jest szeroko
wieków. Wszystkie spoleczności byly po-
ty żydowskie i odwrotnie ­ fotografowie
bez unikatowej kolekcji judaiki wybitnego
zawartej w książce, gwarantuje ona popraw-
znane w kręgach milośników historii Lwo-
innych narodowości fotografowali zabytki
lwowskiego żydowskiego naukowca, ba-
wiązane ze sobą i żadna z nich nie tworzyla
ność każdej daty i każdego nazwiska. Iryna
wa, jej liczne publikacjewysoko cenione
żydowskie. Otóż nie można bylo ominąć
dacza i kolekcjonera Maksymiliana Goldste-
swojej kultury i swoich zabytków w izolacji
Kotlobulatowa przedstawila obecnym na
w Ukrainie oraz w Polsce. Monografia zo-
ina, który również tragicznie zginąl w getcie
od innych, lecz odwrotnie, w stalym kontak-
spotkaniu autorskim nie tylko treść swojej
również twórczości fotografów innych na-
stala wydana przez ,,Wydawnictwo Stare-
lwowskim, jak i tysiące Żydów lwowskich.
cie z innymi. Wlaśnie dlatego autorka omó-
książki, ale liczne fotografie omówionych fo-
rodowości. Na przyklad polski fotograf Jó-
go Lwa" i można ją już nabyć we lwowskich
Swoją unikatową kolekcję judaiki przeka-
wila też twórczość niektórych fotografów-
tografów i zakladów fotograficznych. Część
zef Kościesza-Jaworski w latach 1911­1918
księgarniach. Część obecnych na prezen-
-Polaków, związanych czy to wspólną pracą
zrobil wybitną serię fotograficzną zabyt-
zal on do depozytu Lwowskiego Muzeum
z nich znalazla osobiście w starych wyda-
tacji przyszla już z tą książką.
z fotografami-Żydami, czy to tych, którzy
ków lwowskich, wśród nich żydowskich,
Przemyslowego, skąd po reorganizacji mu-
niach prasowych lub w zbiorach muzealnych
Monografia Iryny Kotlobulatowej jest
takich jak zdjęcia wnętrz synagogi ,,Zlotej
zeów lwowskich ten bezcenny zbiór trafil
fotografowali lwowskie zabytki żydowskie.
i prezentowala publiczności po raz pierwszy.
drugim tomem serii ,,Żydowskie muzeum
Róży", nagrobków na starym cmentarzu
do Lwowskiego Muzeum Etnografii i Rze-
Wystawa kolekcji Maksymiliana Gold-
Cennym jest też szczegól, że każde zdjęcie
im. Maksymiliana Goldsteina we Lwo-
miosla Artystycznego. Jest to dziedzictwo
steina w 2018 roku we Lwowskim Muzeum
bylo przez autorkę identyfikowane i opisane.
żydowskim, czy kaplicy przedpogrzebo-
wie", które prezentuje lwowskie Muzeum
Etnografii i Przemyslu Artystycznego wy-
We wstępie Iryna Kotlobulatowa mię-
wej ,,Beth-Tahara" na nowym cmentarzu
nie tylko Żydów lwowskich, ale także nasze
Etnografii i Przemyslu Artystycznego we
warla ogromne wrażenie na wszystkich,
dzy innym powiedziala:
żydowskim. Żaden z tych zabytków już
wspólne dziedzictwo kulturalne.
wspólpracy z żydowskimi organizacjami
nie istnieje, zostaly dla kolejnych pokoleń
Historia i kultura Żydów lwowskich,
również na amerykańskim profesorze Yoha-
­ Monografia ,,Żydowscy fotografowie
i uniwersytetami w Izraelu i USA.
tylko na zdjęciach. Ze starych zdjęć lwow-
jak i w ogóle galicyjskich, jest po dzień
nanie Petrovsky-Shternie, który od lat pra-
i fotograficzne zaklady Lwowa (1860­
Pierwszy tom tej serii autorstwa prof.
skich zabytków patrzy na nas wyidealizo-
dzisiejszy malo znana i w znacznej mierze
cuje nad projektem przywrócenia pamięci
1939)" jest częścią projektu Muzeum Et-
Jurija Biriulowa zostal poświęcony żydow-
wany świat starego Lwowa z jego ludźmi,
zapomniana. Trzeba o niej pamiętać i budo-
o historii i kulturze Żydów mieszkających
nografii i Przemyslu Artystycznego, któ-
skiej architekturze i architektom pochodze-
wać naszą przyszlość w oparciu również
we Lwowie, szerzej w calej Ukrainie. Tak po-
ry prezentuje i popularyzuje unikatową
wydarzeniami, świątyniami rożnych ob-
nia żydowskiego dzialającym we Lwowie.
o to dziedzictwo, ponieważ bez zrozumie-
wstala idea utworzenia ,,Muzeum im. Mak-
kolekcję Maksymiliana Goldsteina. Przez
rządków, zwyklymi czynszowymi kamie-
Jego monografia odniosla sukces i pierw-
nicami. Tego świata więcej już nie ma, owe
nia naszej wspólnej przeszlości, trudno
symiliana Goldsteina", również wydania
dlugie lata powojenne kolekcja znajdowa-
sze wydanie z 2022 roku zostalo wyku-
serii katalogów zbiorów sztuki żydowskiej
la się w magazynach muzealnych i nikt nie
zaś zdjęcia przez wiele lat byly zachowane
budować przyszlość.
pione w ciągu trzech miesięcy. Monografia
w archiwach i muzeach. Razem stanowią
Opowiadając o żydowskiej fotografii,
i monografii, poświęconych sztuce i kultu-
wyobrażal sobie jej unikatowego charak-
otrzymala bardzo dobrą ocenę fachowców
obraz epoki (a może epok), która odeszla
autorka przedstawia też żydowską spolecz-
rze Żydów lwowskich. Ta część lwowskiej
teru i jej zakresu tematycznego. Dopiero
i lwowskiej prasy. O prezentacji tej książki
ność miasta, która liczyla 25% (w niektórych
kultury jest nadal malo znana, ale w spo-
wystawa kolekcji w 2018 roku ujawnila
na zawsze. Czym byla fotografia w latach
pisal też ,,Nowy Kurier Galicyjski" (NKG,
1860­1939? Rzemioslem czy sztuką? Na
latach nawet więcej) mieszkańców przedwo-
leczeństwie ukraińskim we Lwowie istnie-
jej bogactwo i różnorodność tematów,
nr 1, styczeń 2023 r.) Obydwie monografie
pewno w pierwszej kolejności rzemio-
jennego Lwowa i która byla integralną czę-
je szerokie zainteresowanie dziedzictwem
związanych z kulturą, sztuką i życiem
zostaly opracowane pod naukową redakcją
ścią mozaiki narodowościowej miasta XI­XX
kulturalnym wszystkich narodowości
codziennym Żydów lwowskich. Kolekcja
slem, ale jego poziom zbliżal to rzemioslo
Yohanana Petrovsky-Shterna, profesora
do sztuki. Przez caly okres opisany w mo-
historii żydowskiej Uniwersytetu w Evan-
nografii, dzialali zawodowi fotografowie
ston, Chicago, Illinois, USA (Northwestern
i fotografowie-amatorzy, istnialy zakla-
Uniwersity, Chicago), glównego inicjatora
dy fotograficzne, na których dzialalność
i organizatora tego ambitnego projektu.
trzeba bylo mieć licencję i placić podatki.
Książka Iryny Kotlobulatowej ,,Ży-
Byli biedni, tzn. uliczni fotografowie, któ-
dowscy fotografowie i fotostudia Lwowa
rzy też zostawili tysiące zdjęć publiczno-
(1860­1939)" jest pracą naukową i zarazem
ści z ulic lwowskich, potrafili ,,uchwycić"
popularną, dostępną i ciekawą nie tylko dla
odpowiedni moment. Takie też zdjęcia są
naukowców, ale także dla szerokiej publicz-
teraz bardzo popularne wśród milośników
ności, krajoznawców, milośników Lwowa,
historii Lwowa. Byli też fotografowie-a-
zainteresowanych historią naszego miasta
matorzy, których interesowala fotografia
i losami Żydów lwowskich (niestety bardzo
artystyczna, różne nowe techniki wyko-
często tragicznymi). Monografia Iryny Ko-
nywania zdjęć. Często byli to ludzie boga-
tlobulatowej, również seria wydawnicza,
ci, których nie interesowal zarobek. To oni
jest poświęcona historii kultury żydowskiej
występowali jako organizatorzy różnych
we Lwowie i powstala pod patronatem Mi-
wystaw i warsztatów fotograficznych.
nisterstwa Kultury i Polityki Informacyjnej
Kurs fotografii artystycznej wykladano
Ukrainy i Lwowskiej Narodowej Akademii
nawet na Politechnice lwowskiej.
Sztuki.
Na zakończenie spotkania Iryna Ko-
Naukową recenzję książki napisal Ser-
tlobulatowa powiedziala, że jest zaplano-
giusz Krawcow z Żydowskiego Uniwersyte-
wana jeszcze jedna prezentacja jej książki,
tu w Jerozolimie. Tak monumentalna książ-
tym razem w Muzeum Etnografii i Przemy-
ka powstala jako rezultat wieloletniej pracy
slu Artystycznego, z udzialem prof. Petro-
autorki we lwowskich (i nie tylko) archi-
vsky-Shterna. Tymczasem zainteresowani
wach, bibliotekach, muzeach. Opracowanie
mogą nabyć monografię ,,Żydowscy foto-
serii poświęconej kulturze i sztuce Żydów
grafowie i zaklady fotograficzne Lwowa
lwowskich na pewno byloby niemożliwe
(1860­1939) we lwowskich księgarniach.