img
16
nr 8 (444) 30.04. ­16.05. 2024
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
W stulecie obchodów jubileuszy Mieczyslawa Soltysa
i premiery ,,Panie Kochanku"
Mieczyslaw Soltys ­
,,Polonia Restituta" (mialo to
miejsce doslownie na kilka go-
znany kompozytor,
dzin przed śmiercią muzyka, 11
dyrygent, pedagog
listopada 1929).
i animator życia
Spuścizna twórcza Mieczy-
muzycznego ­ urodzil
slawa Soltysa obejmuje muzykę
się 7 lutego 1863 we
dramatyczną (4 opery i dramat),
Lwowie i z tym miastem
oratoryjną, kantatową, orkie-
związany byl przez cale
strową (symfonia, poematy,
koncert), drobne utwory in-
życie. Po ukończeniu
strumentalne i wokalne. Cen-
gimnazjum ksztalcil
tralne miejsce zajmują opery
się w Konserwatorium
(dwie komiczne: ,,Rzeczpospo-
Galicyjskiego Towarzystwa
lita Babińska" i ,,Panie Kochan-
Muzycznego (GTM)
ku", dwie romantyczne ,,Jezioro
w grze na fortepianie
Dusza" i ,,Opowieść kresowa" wg
A. Malczewskiego oraz dramat
pod kierunkiem
muzyczny ,,Nie-boska komedia"
Karola Mikulego,
wg Z. Krasińskiego).
równolegle studiując na
Uniwersytecie Lwowskim
Opera ,,Panie Kochanku"
(początkowo prawo,
Geneza
następnie filozofię).
Pierwsze szkice dziela po-
wstaly jeszcze w okresie stu-
diów zagranicznych Mieczy-
MARIA EWA SOLTYS
W
slawa Soltysa, w końcu lat 80.
latach 1886­87 byl
XIX w. Zaprezentowane wtedy
także kierownikiem
­ wraz z innymi kompozycja-
artystycznym i dyry-
mi mlodego twórcy ­ fragmenty
chóralne (które następnie zosta-
gentem Towarzystwa Śpiewa-
czego ,,Echo ­ Macierz". Za wzo-
ly wlączone do opery ,,Panie Ko-
rowe postępy w nauce otrzymal
chanku") zyskaly żywą aprobatę
(lącznie z dyplomem ukończe-
mistrza Camila Saint-Saënsa, co
DZIELO FELIKSA MICHALA WYGRZYWALSKIEGO (1875­1944)
nia Konserwatorium) znaczną
zmotywowalo kompozytora do
dalszej pracy twórczej. Po po-
sumę pieniężną na kontynuację
wrocie do kraju muzyk praco-
studiów za granicą. Początko-
postacią życia muzycznego
I. J. Paderewskiego, poematy
i przedmioty. Staraniem dyrek-
wal jeszcze przez pewien czas
wo uczyl się kompozycji pod
Lwowa. Jako dyrektor arty-
symfoniczne M. Karlowicza,
tora Soltysa w roku szkolnym
kierunkiem F. Krenna i R. Hi-
nad pierwotną wersją opery, ale
styczny GTM dyrygowal jego
L. Różyckiego, G. Fitelberga
1916/17 w Konserwatorium
rschfelda w Konserwatorium
jej nie ukończyl. W międzycza-
orkiestrą i chórami, realizując
i in. Wedlug Stanislawa Nie-
otwarto Szkolę Dramatyczną,
Towarzystwa Przyjaciól Mu-
sie zainteresowala go bowiem
zazwyczaj po raz pierwszy we
wiadomskiego, praca Mieczy-
a później ­ również Operową
historia slynnej ,,Rzeczpospo-
zyki w Wiedniu, a następnie
Lwowie najwybitniejsze dzie-
slawa Soltysa jako dyrygenta
(1923), zaś w 1924 r. uzyska-
litej Babińskiej", co zaowoco-
uzupelnial wyksztalcenie mu-
la muzyki polskiej i światowej.
górowala ,,nad rezultatami, ja-
no prawo do przeprowadzania
zyczne w Paryżu, studiując
walo skomponowaniem opery
Przede wszystkim wprowadzil
kimi w zakresie muzyki kla-
państwowego egzaminu dla
komicznej (,,Rzeczpospolitą Ba-
kontrapunkt i grę organową u E.
na estradę koncertową wiel-
sycznej moglyby się poszczycić
nauczycieli muzyki i śpiewu
Gigouta w jego szkole organo-
bińską" ukończyl ok. 1894 r.). Po
kie dziela oratoryjne, takie jak:
inne miasta polskie: Warszawa,
w szkolach ogólnoksztalcących
wej, a kompozycję pod kierun-
niemal trzydziestu latach kom-
,,Pasje" (wg św. Jana i św. Ma-
Kraków, Poznań".
i seminariach nauczycielskich.
teusza) oraz Mszę h-moll J. S.
pozytor powrócil jednak do pra-
kiem C. Saint-Saënsa. W Pa-
Jako dyrektor Konserwato-
W ostatnich latach życia mu-
cy nad ,,Panie Kochanku", wpro-
ryżu, w 1888 r. opublikowane
Bacha, ,,Potępienie Fausta" H.
rium, Mieczyslaw Soltys przy-
zyk przygotowal reorganizację
zostaly zresztą pierwsze utwo-
wadzając do opery szereg zmian.
Berlioza, ,,Quo vadis" F. Nowo-
czynil się do udoskonalenia
Konserwatorium we Lwowie na
ry Mieczyslawa Soltysa (wyd.
Wśród istotnych ,,udoskonaleń"
wiejskiego. Zrealizowal także
procesu nauczania w uczel-
wzór instytucji zachodnich.
Hamelle). Po powrocie z zagra-
dziela wymienić warto zwlasz-
wykonania koncertowe dziel
ni: w 1903 r. z jego inicjatywy
Przez wiele lat Soltys prowa-
nicy (1891) M. Soltys rozpocząl
cza stworzenie bardziej ciąglej
operowych, m.in. ,,Orfeusza"
podniesiono znaczenie śpie-
dzil dzialalność organizacyjną:
szeroko zakrojoną dzialalność
budowy poszczególnych aktów
Ch. W. Glucka oraz ,,Tristana
wu chóralnego i wprowadzono
byl wspólorganizatorem i wice-
muzyczną. W konserwatorium
(dzięki więziom motywicznym)
i Izoldę" R. Wagnera. Z muzy-
do programu nauczania kurs
przewodniczącym pierwszego
GTM uczyl gry na fortepianie
oraz opracowanie na nowo in-
ki instrumentalnej do stale-
koncertowy  (wirtuozowski)
walnego zjazdu muzyków pol-
i organach oraz przedmiotów
strumentacji opery.
go repertuaru Soltysa należaly
dla pianistów, potem także dla
skich we Lwowie (1910). W 1919
teoretycznych. Później tak-
Jako pierwowzór literac-
symfonie L. v Beethovena (m.in.
skrzypków. Z inicjatywy Sol-
r. zostal prezesem Związku Mu-
że kompozycji, kontrapunk-
ki opery poslużyla anegdota
po  raz  pierwszy  wykonal
tysa i przy jego udziale opra-
zyków-Pedagogów oraz Związ-
tu, dyrygentury i in., stając
dramatyczna pt. ,,Panie Ko-
jego IX Symfonię), J. Brahm-
cowano nowy Statut GTM,
ku Zawodowego Muzyków. Za
się wkrótce jednym z najbar-
chanku" Józefa Ignacego Kra-
sa, A. Brucknera, W. A. Mo-
regulaminy i instrukcje dla
wybitne zaslugi w rozwoju ro-
dziej cenionych pedagogów
szewskiego, wydana drukiem
zarta, R. Straussa i in. Z utwo-
Konserwatorium oraz nowe pla-
dzimej kultury muzycznej Mie-
we Lwowie. Do uczniów Sol-
w Dreźnie (1867 r.) i wysta-
rów twórców polskich artysta
ny nauki (1911, 1928), rozsze-
czyslaw Soltys odznaczony zo-
zrealizowal Symfonię h-moll
tysa należeli między innymi:
wiona z powodzeniem we
rzone o dodatkowe specjalności
stal Krzyżem Komandorskim
Adam Dolżycki, Alfred Stadler,
Lwowie i w Krakowie. Libre-
Tadeusz Sygietyński, Bole-
cista Henryk Kopia zachowal
slaw Wallek-Walewski, Tade-
nie tylko podstawowe wątki
usz Zygfryd Kassern, Hiero-
konstrukcyjne źródla (konflikt
nim Feicht, Tadeusz Majerski,
pomiędzy Radziwillem i Syru-
Mieczyslaw Horszowski i in.
ciem oraz dwa wątki lirycz-
Pracę w konserwatorium lą-
ne: milość Leosi i Syrucia oraz
czyl (1891­1899) z nauczaniem
namiętność księcia do Leosi),
muzyki w żeńskim seminarium
ale i niektóre szczególy dzie-
nauczycielskim. Dzialalność M.
la Kraszewskiego. Odstępstwa
Soltysa obejmowala również
od pierwowzoru ­ w libretcie
krytykę muzyczną, między in-
­ uzewnętrznily się glównie
nymi na lamach redagowanych
w większym skupieniu się na
przez siebie ,,Wiadomości Ar-
postaciach narzeczonych (Le-
tystycznych" (1897­1899).
osi i Syrucia) niż na cechach
W roku 1899 Mieczyslaw
charakteru czolowej posta-
Soltys zostal dyrektorem Kon-
ci ­ księcia Radziwilla. Rysy
serwatorium i dyrektorem ar-
postaci drugoplanowych (ge-
tystycznym Towarzystwa Mu-
neralowej Morawskiej, Szam-
zycznego (pozostając na tych
belana Lopuskiego, Wirszy-
stanowiskach aż do śmier-
la) zostaly po większej części
ci). Stal się wówczas glówną
uchwycone trafnie.
MIECZYSLAW SOLTYS Z ORKIESTRĄ POLSKIEGO TOWARZYSTWA MUZYCZNEGO