Sakrament Pokuty: Różnice pomiędzy wersjami

Z Modlitewnik
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „==SAKRAMENT POKUTY== „Wieczorem owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów): »Weźmijcie Ducha Świętego! Któr...”)
 
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
==SAKRAMENT POKUTY==
==SAKRAMENT POKUTY==
''„Wieczorem'' owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do ''Apostołów):''<br>
''»Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone,''<br>
''a którym zatrzymacie, są im zatrzymane«''
'''(J 20, 19. 22-23)'''.<br>


Przebaczenie grzechów popełnionych po chrzcie jest udzielane przez osobny sakrament<br> nazywany sakramentem nawrócenia, spowiedzi, pokuty lub pojednania.<br>
Ten, kto grzeszy, rani cześć i miłość Boga, a także własną godność człowieka<br>
powołanego do synostwa Bożego oraz narusza duchowe dobro Kościoła,<br>
którego każdy chrześcijanin powinien być żywym kamieniem.<br>


W świetle wiary nie ma większego zła niż grzech i nic innego<br>
nie powoduje gorszych skutków dla samych grzeszników, dla Kościoła i dla całego świata.<br>
Powrót do komunii z Bogiem, która została utracona przez grzech, rodzi się z łaski Boga<br> pełnego miłosierdzia i troszczącego się o zbawienie ludzi.<br>
Trzeba prosić o ten cenny dar dla siebie i dla innych.<br>


Droga powrotu do Boga, nazywana nawróceniem i żalem,zakłada ból i odwrócenie się<br>
od popełnionych grzechów oraz mocne postanowienie niegrzeszenia w przyszłości.<br> Nawrócenie dotyczy więc przeszłości i przyszłości.<br>
Źródłem nawrócenia jest nadzieja na miłosierdzie Boże.<br>


Sakrament pokuty składa się z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszenia kapłana.<br> Aktami penitenta są: żal za grzechy, spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem<br>  oraz postanowienie wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych.<br>


Żal za grzechy (nazywany także skruchą) powinien wypływać z motywów wynikających z wiary.<br>
„Wieczorem owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów): »Weźmijcie Ducha Świętego! Którymodpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane«" (J 20, 19. 22-23).
Jeśli jego źródłem jest miłość do Boga, nazywamy go „doskonałym”;<br>
Przebaczenie grzechów popełnionych po chrzcie jestudzielane przez osobny sakrament nazywany sakramentem nawrócenia, spowiedzi,pokuty lub pojednania.
jeśli opiera się na innych motywach, nazywamy go „niedoskonałym”.<br>
Ten, kto grzeszy, rani cześć i miłość Boga, a takżewłasną godność człowieka powołanego do synostwa Bożego oraz narusza duchowedobro Kościoła, którego każdy chrześcijanin powinien być żywym kamieniem.
 
W świetle wiary nie ma większego zła niż grzech i nicinnego nie powoduje gorszych skutków dla samych grzeszników, dla Kościoła i dlacałego świata.
Kto chce dostąpić pojednania z Bogiem i z Kościołem, musi wyznać przed kapłanem<br> wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze nie wyznawał, a które przypomniał sobie<br>
Powrót do komunii z Bogiem, która została utraconaprzez grzech, rodzi się z łaski Boga pełnego miłosierdzia i troszczącego się ozbawienie ludzi. Trzeba prosić o ten cenny dar dla siebie i dla innych.
po starannym zbadaniu swego sumienia.<br>
Droga powrotu do Boga, nazywana nawróceniem i żalem,zakłada ból i odwrócenie się od popełnionych grzechów oraz mocne postanowienieniegrzeszenia w przyszłości. Nawrócenie dotyczy więc przeszłości i przyszłości.Źródłem nawrócenia jest nadzieja na miłosierdzie Boże.
Wyznawanie grzechów powszednich nie jest samo w sobie konieczne,<br>
Sakrament pokuty składa się z trzech aktów penitentaoraz z rozgrzeszenia kapłana. Aktami penitenta są: żal za grzechy, spowiedź lubujawnienie grzechów przed kapłanem oraz postanowienie wypełnienia zadośćuczynieniai czynów pokutnych.
niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.<br>
Żal za grzechy (nazywany także skruchą) powinienwypływać z motywów wynikających z wiary. Jeśli jego źródłem jest miłość doBoga, nazywamy go „doskonałym”; jeśli opiera się na innych motywach, nazywamygo „niedoskonałym”.
 
Kto chce dostąpić pojednania z Bogiem i z Kościołem,musi wyznać przed kapłanem wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze niewyznawał, a które przypomniał sobie po starannym zbadaniu swego sumienia.Wyznawanie grzechów powszednich nie jest samo w sobie konieczne, niemniej jestprzez Kościół żywo zalecane.
Spowiednik zadaje penitentowi wypełnienie pewnych czynów „zadośćuczynienia” lub „pokuty”,<br>
Spowiednik zadaje penitentowi wypełnienie pewnychczynów „zadośćuczynienia” lub „pokuty”, by wynagrodził szkody spowodowane przezgrzech i postępował w sposób godny ucznia Chrystusa.
by wynagrodził szkody spowodowane przez grzech i postępował w sposób godny ucznia Chrystusa.<br>
Tylko kapłani, którzy zostali upoważnieni przez władzękościelną do spowiadania, mogą przebaczać grzechy w imieniu Chrystusa.
Tylko kapłani, którzy zostali upoważnieni przez władzę kościelną do spowiadania,<br>
Skutki duchowe sakramentu pokuty sąnastępujące:
mogą przebaczać grzechy w imieniu Chrystusa.<br>
-pojednanie z Bogiem, przez które penitentodzyskuje łaskę;  
 
- pojednanie z Kościołem;
Skutki duchowe sakramentu pokuty są następujące:<br>
-darowanie kary wiecznej spowodowanejprzez grzechy śmiertelne;
* pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskuje łaskę;<br>
- darowanie, przynajmniej częściowe, kardoczesnych, będących skutkiem grzechu;
* pojednanie z Kościołem;<br>
- pokój i pogoda sumienia oraz pociechaduchowa;
* darowanie kary wiecznej spowodowanej przez grzechy śmiertelne;<br>
- wzrost sił duchowych do walki, jaką musiprowadzić chrześcijanin.
* darowanie, przynajmniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem grzechu;<br>
Indywidualna i integralna spowiedź z grzechów ciężkichoraz rozgrzeszenie stanowią jedyny zwyczajny sposób pojednania się z Bogiem iKościołem.
* pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa<br>
Przez odpusty wierni mogą otrzymać dla siebie, a takżedla dusz w czyśćcu, darowanie kar doczesnych, będących skutkiem grzechów.
* wzrost sił duchowych do walki, jaką musi prowadzić chrześcijanin.<br>
Sakrament pokuty oraz Sakrament namaszczenia chorychnależą do Sakramentów Uzdrowienia.
 
Indywidualna i integralna spowiedź z grzechów ciężkich oraz rozgrzeszenie<br>
stanowią jedyny zwyczajny sposób pojednania się z Bogiem i Kościołem.<br>
Przez odpusty wierni mogą otrzymać dla siebie, a także dla dusz w czyśćcu,<br>
darowanie kar doczesnych, będących skutkiem grzechów.<br>
Sakrament pokuty oraz Sakrament namaszczenia chorych należą do Sakramentów Uzdrowienia.<br>
   
   
   
   





Aktualna wersja na dzień 18:27, 13 mar 2013

SAKRAMENT POKUTY

„Wieczorem owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów):
»Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone,
a którym zatrzymacie, są im zatrzymane« (J 20, 19. 22-23).

Przebaczenie grzechów popełnionych po chrzcie jest udzielane przez osobny sakrament
nazywany sakramentem nawrócenia, spowiedzi, pokuty lub pojednania.
Ten, kto grzeszy, rani cześć i miłość Boga, a także własną godność człowieka
powołanego do synostwa Bożego oraz narusza duchowe dobro Kościoła,
którego każdy chrześcijanin powinien być żywym kamieniem.

W świetle wiary nie ma większego zła niż grzech i nic innego
nie powoduje gorszych skutków dla samych grzeszników, dla Kościoła i dla całego świata.
Powrót do komunii z Bogiem, która została utracona przez grzech, rodzi się z łaski Boga
pełnego miłosierdzia i troszczącego się o zbawienie ludzi.
Trzeba prosić o ten cenny dar dla siebie i dla innych.

Droga powrotu do Boga, nazywana nawróceniem i żalem,zakłada ból i odwrócenie się
od popełnionych grzechów oraz mocne postanowienie niegrzeszenia w przyszłości.
Nawrócenie dotyczy więc przeszłości i przyszłości.
Źródłem nawrócenia jest nadzieja na miłosierdzie Boże.

Sakrament pokuty składa się z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszenia kapłana.
Aktami penitenta są: żal za grzechy, spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem
oraz postanowienie wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych.

Żal za grzechy (nazywany także skruchą) powinien wypływać z motywów wynikających z wiary.
Jeśli jego źródłem jest miłość do Boga, nazywamy go „doskonałym”;
jeśli opiera się na innych motywach, nazywamy go „niedoskonałym”.

Kto chce dostąpić pojednania z Bogiem i z Kościołem, musi wyznać przed kapłanem
wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze nie wyznawał, a które przypomniał sobie
po starannym zbadaniu swego sumienia.
Wyznawanie grzechów powszednich nie jest samo w sobie konieczne,
niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.

Spowiednik zadaje penitentowi wypełnienie pewnych czynów „zadośćuczynienia” lub „pokuty”,
by wynagrodził szkody spowodowane przez grzech i postępował w sposób godny ucznia Chrystusa.
Tylko kapłani, którzy zostali upoważnieni przez władzę kościelną do spowiadania,
mogą przebaczać grzechy w imieniu Chrystusa.

Skutki duchowe sakramentu pokuty są następujące:

  • pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskuje łaskę;
  • pojednanie z Kościołem;
  • darowanie kary wiecznej spowodowanej przez grzechy śmiertelne;
  • darowanie, przynajmniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem grzechu;
  • pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa
  • wzrost sił duchowych do walki, jaką musi prowadzić chrześcijanin.

Indywidualna i integralna spowiedź z grzechów ciężkich oraz rozgrzeszenie
stanowią jedyny zwyczajny sposób pojednania się z Bogiem i Kościołem.
Przez odpusty wierni mogą otrzymać dla siebie, a także dla dusz w czyśćcu,
darowanie kar doczesnych, będących skutkiem grzechów.
Sakrament pokuty oraz Sakrament namaszczenia chorych należą do Sakramentów Uzdrowienia.