Sakrament Pokuty: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzył nową stronę „==SAKRAMENT POKUTY== „Wieczorem owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów): »Weźmijcie Ducha Świętego! Któr...”) |
Nie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==SAKRAMENT POKUTY== | ==SAKRAMENT POKUTY== | ||
''„Wieczorem'' owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do ''Apostołów):''<br> | |||
''»Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone,''<br> | |||
''a którym zatrzymacie, są im zatrzymane«'' | |||
'''(J 20, 19. 22-23)'''.<br> | |||
Przebaczenie grzechów popełnionych po chrzcie jest udzielane przez osobny sakrament<br> nazywany sakramentem nawrócenia, spowiedzi, pokuty lub pojednania.<br> | |||
Ten, kto grzeszy, rani cześć i miłość Boga, a także własną godność człowieka<br> | |||
powołanego do synostwa Bożego oraz narusza duchowe dobro Kościoła,<br> | |||
którego każdy chrześcijanin powinien być żywym kamieniem.<br> | |||
W świetle wiary nie ma większego zła niż grzech i nic innego<br> | |||
nie powoduje gorszych skutków dla samych grzeszników, dla Kościoła i dla całego świata.<br> | |||
Powrót do komunii z Bogiem, która została utracona przez grzech, rodzi się z łaski Boga<br> pełnego miłosierdzia i troszczącego się o zbawienie ludzi.<br> | |||
Trzeba prosić o ten cenny dar dla siebie i dla innych.<br> | |||
Droga powrotu do Boga, nazywana nawróceniem i żalem,zakłada ból i odwrócenie się<br> | |||
od popełnionych grzechów oraz mocne postanowienie niegrzeszenia w przyszłości.<br> Nawrócenie dotyczy więc przeszłości i przyszłości.<br> | |||
Źródłem nawrócenia jest nadzieja na miłosierdzie Boże.<br> | |||
Sakrament pokuty składa się z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszenia kapłana.<br> Aktami penitenta są: żal za grzechy, spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem<br> oraz postanowienie wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych.<br> | |||
Żal za grzechy (nazywany także skruchą) powinien wypływać z motywów wynikających z wiary.<br> | |||
Jeśli jego źródłem jest miłość do Boga, nazywamy go „doskonałym”;<br> | |||
jeśli opiera się na innych motywach, nazywamy go „niedoskonałym”.<br> | |||
Kto chce dostąpić pojednania z Bogiem i z Kościołem, musi wyznać przed kapłanem<br> wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze nie wyznawał, a które przypomniał sobie<br> | |||
po starannym zbadaniu swego sumienia.<br> | |||
Wyznawanie grzechów powszednich nie jest samo w sobie konieczne,<br> | |||
niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.<br> | |||
Żal za grzechy (nazywany także skruchą) | |||
Kto chce dostąpić pojednania z Bogiem i z Kościołem,musi wyznać przed kapłanem wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze | Spowiednik zadaje penitentowi wypełnienie pewnych czynów „zadośćuczynienia” lub „pokuty”,<br> | ||
Spowiednik zadaje penitentowi wypełnienie | by wynagrodził szkody spowodowane przez grzech i postępował w sposób godny ucznia Chrystusa.<br> | ||
Tylko kapłani, którzy zostali upoważnieni przez | Tylko kapłani, którzy zostali upoważnieni przez władzę kościelną do spowiadania,<br> | ||
Skutki duchowe sakramentu pokuty | mogą przebaczać grzechy w imieniu Chrystusa.<br> | ||
Skutki duchowe sakramentu pokuty są następujące:<br> | |||
* pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskuje łaskę;<br> | |||
* pojednanie z Kościołem;<br> | |||
* darowanie kary wiecznej spowodowanej przez grzechy śmiertelne;<br> | |||
* darowanie, przynajmniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem grzechu;<br> | |||
Indywidualna i integralna spowiedź z grzechów | * pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa<br> | ||
Przez odpusty wierni mogą otrzymać dla siebie, a | * wzrost sił duchowych do walki, jaką musi prowadzić chrześcijanin.<br> | ||
Sakrament pokuty oraz Sakrament namaszczenia | |||
Indywidualna i integralna spowiedź z grzechów ciężkich oraz rozgrzeszenie<br> | |||
stanowią jedyny zwyczajny sposób pojednania się z Bogiem i Kościołem.<br> | |||
Przez odpusty wierni mogą otrzymać dla siebie, a także dla dusz w czyśćcu,<br> | |||
darowanie kar doczesnych, będących skutkiem grzechów.<br> | |||
Sakrament pokuty oraz Sakrament namaszczenia chorych należą do Sakramentów Uzdrowienia.<br> | |||
Aktualna wersja na dzień 18:27, 13 mar 2013
SAKRAMENT POKUTY
„Wieczorem owego pierwszego dnia... przyszedł Jezus,stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów):
»Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone,
a którym zatrzymacie, są im zatrzymane«
(J 20, 19. 22-23).
Przebaczenie grzechów popełnionych po chrzcie jest udzielane przez osobny sakrament
nazywany sakramentem nawrócenia, spowiedzi, pokuty lub pojednania.
Ten, kto grzeszy, rani cześć i miłość Boga, a także własną godność człowieka
powołanego do synostwa Bożego oraz narusza duchowe dobro Kościoła,
którego każdy chrześcijanin powinien być żywym kamieniem.
W świetle wiary nie ma większego zła niż grzech i nic innego
nie powoduje gorszych skutków dla samych grzeszników, dla Kościoła i dla całego świata.
Powrót do komunii z Bogiem, która została utracona przez grzech, rodzi się z łaski Boga
pełnego miłosierdzia i troszczącego się o zbawienie ludzi.
Trzeba prosić o ten cenny dar dla siebie i dla innych.
Droga powrotu do Boga, nazywana nawróceniem i żalem,zakłada ból i odwrócenie się
od popełnionych grzechów oraz mocne postanowienie niegrzeszenia w przyszłości.
Nawrócenie dotyczy więc przeszłości i przyszłości.
Źródłem nawrócenia jest nadzieja na miłosierdzie Boże.
Sakrament pokuty składa się z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszenia kapłana.
Aktami penitenta są: żal za grzechy, spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem
oraz postanowienie wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych.
Żal za grzechy (nazywany także skruchą) powinien wypływać z motywów wynikających z wiary.
Jeśli jego źródłem jest miłość do Boga, nazywamy go „doskonałym”;
jeśli opiera się na innych motywach, nazywamy go „niedoskonałym”.
Kto chce dostąpić pojednania z Bogiem i z Kościołem, musi wyznać przed kapłanem
wszystkie grzechy ciężkie, których jeszcze nie wyznawał, a które przypomniał sobie
po starannym zbadaniu swego sumienia.
Wyznawanie grzechów powszednich nie jest samo w sobie konieczne,
niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.
Spowiednik zadaje penitentowi wypełnienie pewnych czynów „zadośćuczynienia” lub „pokuty”,
by wynagrodził szkody spowodowane przez grzech i postępował w sposób godny ucznia Chrystusa.
Tylko kapłani, którzy zostali upoważnieni przez władzę kościelną do spowiadania,
mogą przebaczać grzechy w imieniu Chrystusa.
Skutki duchowe sakramentu pokuty są następujące:
- pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskuje łaskę;
- pojednanie z Kościołem;
- darowanie kary wiecznej spowodowanej przez grzechy śmiertelne;
- darowanie, przynajmniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem grzechu;
- pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa
- wzrost sił duchowych do walki, jaką musi prowadzić chrześcijanin.
Indywidualna i integralna spowiedź z grzechów ciężkich oraz rozgrzeszenie
stanowią jedyny zwyczajny sposób pojednania się z Bogiem i Kościołem.
Przez odpusty wierni mogą otrzymać dla siebie, a także dla dusz w czyśćcu,
darowanie kar doczesnych, będących skutkiem grzechów.
Sakrament pokuty oraz Sakrament namaszczenia chorych należą do Sakramentów Uzdrowienia.