Eucharystia-Najświętszy Sakrament: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Eucharystia-Najświętszy Sakrament== | ==Eucharystia - Najświętszy Sakrament== | ||
Jezus mówi: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.<br> | Jezus mówi: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.<br> | ||
Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki... Kto spożywa | Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki...<br> | ||
Kto spożywa Moje Ciało i pije Moją Krew, ma życie wieczne...<br> | |||
trwa we Mnie, a Ja w nim" (J 6, 51. 54. 56)<br>. | |||
Eucharystia jest centrum i szczytem życia Kościoła, ponieważ Chrystus włącza Kościół i wszystkie jego członki do swojej ofiary uwielbienia i dziękczynienia, złożonej raz na zawsze Ojcu na krzyżu. Przez tę ofiarę Chrystus rozlewa laski zbawienia na swoje Ciało, którym jest Kościół. | Eucharystia jest centrum i szczytem życia Kościoła,<br> | ||
ponieważ Chrystus włącza Kościół i wszystkie jego członki<br> | |||
do swojej ofiary uwielbienia i dziękczynienia,<br> | |||
złożonej raz na zawsze Ojcu na krzyżu.<br> | |||
Przez tę ofiarę Chrystus rozlewa laski zbawienia na swoje Ciało, | |||
którym jest Kościół.<br> | |||
Celebracja Eucharystii obejmuje zawsze: głoszenie słowa Bożego, dziękczynienie składane Bogu Ojcu za wszystkie Jego dobrodziejstwa, a zwłaszcza za dar Jego Syna; konsekrację chleba i wina oraz uczestniczenie w uczcie liturgicznej przez przyjmowanie Ciała i Krwi Pańskiej. Elementy te konstytuują jeden i ten sam akt kultu. | Celebracja Eucharystii obejmuje zawsze:<br> | ||
głoszenie słowa Bożego,<br> | |||
dziękczynienie składane Bogu Ojcu za wszystkie Jego dobrodziejstwa,<br> | |||
a zwłaszcza za dar Jego Syna; | |||
konsekrację chleba i wina<br> | |||
oraz uczestniczenie w uczcie liturgicznej przez przyjmowanie Ciała i Krwi Pańskiej.<br> Elementy te konstytuują jeden i ten sam akt kultu.<br> | |||
Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa, to znaczy dzieła zbawienia wypełnionego przez Jego życie, śmierć i zmartwychwstanie. Dzieło to uobecnia się w czynności liturgicznej. | Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa,<br> | ||
to znaczy dzieła zbawienia wypełnionego przez Jego życie,<br> | |||
śmierć i zmartwychwstanie.<br> | |||
Dzieło to uobecnia się w czynności liturgicznej.<br> | |||
Sam Chrystus, wieczny Arcykapłan Nowego Przymierza, działając przez posługę kapłanów, składa Ofiarę eucharystyczną. Sam Chrystus, rzeczywiście obecny pod postaciami chleba i wina, jest również darem ofiarnym składanym w Eucharystii. | Sam Chrystus, wieczny Arcykapłan Nowego Przymierza,<br> | ||
działając przez posługę kapłanów, składa Ofiarę eucharystyczną.<br> | |||
Sam Chrystus, rzeczywiście obecny pod postaciami chleba i wina,<br> | |||
jest również darem ofiarnym składanym w Eucharystii.<br> | |||
Tylko kapłani ważnie wyświęceni mogą przewodniczyć Eucharystii i konsekrować chleb i wino, aby stały się Ciałem i Krwią Pana. | Tylko kapłani ważnie wyświęceni mogą przewodniczyć Eucharystii<br> | ||
i konsekrować chleb i wino, aby stały się Ciałem i Krwią Pana.<br> | |||
Istotnymi znakami sakramentu Eucharystii są pszenny chleb i wino gronowe, nad którymi wzywa się błogosławieństwa Ducha Świętego i kapłan wypowiada słowa konsekracji, będące słowami Jezusa z Ostatniej Wieczerzy: „To jest Ciało moje za was wydane : To jest kielich Krwi mojej...” | Istotnymi znakami sakramentu Eucharystii są<br> | ||
pszenny chleb i wino gronowe,<br> | |||
nad którymi wzywa się błogosławieństwa Ducha Świętego<br> | |||
i kapłan wypowiada słowa konsekracji,<br> | |||
będące słowami Jezusa z Ostatniej Wieczerzy:<br> | |||
„To jest Ciało moje za was wydane : To jest kielich Krwi mojej...”<br> | |||
Przez konsekrację dokonuje się przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa. Pod konsekrowanymi postaciami chleba i wina jest obecny żywy i chwalebny Chrystus w sposób prawdziwy, rzeczywisty i substancjalny, z Ciałem, Krwią, Duszą i Bóstwem. | Przez konsekrację dokonuje się przeistoczenie chleba i wina<br> | ||
w Ciało i Krew Chrystusa.<br> | |||
Pod konsekrowanymi postaciami chleba i wina jest obecny<br> | |||
żywy i chwalebny Chrystus w sposób prawdziwy,<br> | |||
rzeczywisty i substancjalny, z Ciałem, Krwią, Duszą i Bóstwem.<br> | |||
Eucharystia jako ofiara jest także składana na wynagrodzenie za grzechy żywych i zmarłych, a także by otrzymać od Boga duchowe i doczesne dary. | Eucharystia jako ofiara jest także składana<br> | ||
na wynagrodzenie za grzechy żywych i zmarłych,<br> | |||
a także by otrzymać od Boga duchowe i doczesne dary.<br> | |||
Kto chce przyjmować Chrystusa w Komunii eucharystycznej, musi być w stanie łaski. Jeśli ktoś ma świadomość, że popełnił grzech śmiertelny, nie powinien przystępować do Eucharystii bez otrzymania uprzednio rozgrzeszenia w sakramencie pokuty. | Kto chce przyjmować Chrystusa w Komunii eucharystycznej,<br> | ||
musi być w stanie łaski.<br> | |||
Jeśli ktoś ma świadomość, że popełnił grzech śmiertelny,<br> | |||
nie powinien przystępować do Eucharystii<br> | |||
bez otrzymania uprzednio rozgrzeszenia w sakramencie pokuty.<br> | |||
Przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa w Komunii świętej pogłębia zjednoczenie komunikującego z Panem, gładzi grzechy powszednie i zachowuje od grzechów ciężkich. Ponieważ zostają umocnione więzy miłości między komunikującym a Chrystusem, przyjmowanie tego sakramentu umacnia jedność Kościoła, Mistycznego Ciała Chrystusa. | Przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa w Komunii świętej<br> | ||
pogłębia zjednoczenie komunikującego z Panem,<br> | |||
gładzi grzechy powszednie i zachowuje od grzechów ciężkich.<br> | |||
Ponieważ zostają umocnione więzy miłości między komunikującym a Chrystusem,<br> | |||
przyjmowanie tego sakramentu umacnia jedność Kościoła, Mistycznego Ciała Chrystusa.<br> | |||
Kościół poleca wiernym, by przyjmowali Komunię świętą, gdy uczestniczą w celebracji Eucharystii. Zobowiązuje ich do tego przynajmniej raz w roku. | Kościół poleca wiernym, by przyjmowali Komunię świętą,<br> | ||
gdy uczestniczą w celebracji Eucharystii.<br> | |||
Zobowiązuje ich do tego przynajmniej raz w roku.<br> | |||
Ponieważ w sakramencie Ołtarza obecny jest sam Chrystus, należy Go czcić kultem adoracji. „Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu... jest dowodem wdzięczności, poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana” | Ponieważ w sakramencie Ołtarza obecny jest sam Chrystus,<br> | ||
należy Go czcić kultem adoracji.<br> | |||
„Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu... jest dowodem wdzięczności,<br> | |||
poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana”<br> | |||
Chrystus, przechodząc z tego świata do Ojca,<br> | |||
dał nam w Eucharystii zadatek swojej chwały;<br> | |||
udział w Najświętszej Ofierze utożsamia nasz Jego Sercem,<br> | |||
podtrzymuje nasze siły w czasie ziemskiej pielgrzymki,<br> | |||
budzi pragnienie życia wiecznego i już teraz jednoczy nas<br> | |||
z Kościołem niebieskim,<br> | |||
ze świętą Dziewicą Maryją i wszystkimi świętymi.<br> | |||
Aktualna wersja na dzień 14:57, 23 wrz 2012
Eucharystia - Najświętszy Sakrament
Jezus mówi: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.
Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki...
Kto spożywa Moje Ciało i pije Moją Krew, ma życie wieczne...
trwa we Mnie, a Ja w nim" (J 6, 51. 54. 56)
.
Eucharystia jest centrum i szczytem życia Kościoła,
ponieważ Chrystus włącza Kościół i wszystkie jego członki
do swojej ofiary uwielbienia i dziękczynienia,
złożonej raz na zawsze Ojcu na krzyżu.
Przez tę ofiarę Chrystus rozlewa laski zbawienia na swoje Ciało,
którym jest Kościół.
Celebracja Eucharystii obejmuje zawsze:
głoszenie słowa Bożego,
dziękczynienie składane Bogu Ojcu za wszystkie Jego dobrodziejstwa,
a zwłaszcza za dar Jego Syna;
konsekrację chleba i wina
oraz uczestniczenie w uczcie liturgicznej przez przyjmowanie Ciała i Krwi Pańskiej.
Elementy te konstytuują jeden i ten sam akt kultu.
Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa,
to znaczy dzieła zbawienia wypełnionego przez Jego życie,
śmierć i zmartwychwstanie.
Dzieło to uobecnia się w czynności liturgicznej.
Sam Chrystus, wieczny Arcykapłan Nowego Przymierza,
działając przez posługę kapłanów, składa Ofiarę eucharystyczną.
Sam Chrystus, rzeczywiście obecny pod postaciami chleba i wina,
jest również darem ofiarnym składanym w Eucharystii.
Tylko kapłani ważnie wyświęceni mogą przewodniczyć Eucharystii
i konsekrować chleb i wino, aby stały się Ciałem i Krwią Pana.
Istotnymi znakami sakramentu Eucharystii są
pszenny chleb i wino gronowe,
nad którymi wzywa się błogosławieństwa Ducha Świętego
i kapłan wypowiada słowa konsekracji,
będące słowami Jezusa z Ostatniej Wieczerzy:
„To jest Ciało moje za was wydane : To jest kielich Krwi mojej...”
Przez konsekrację dokonuje się przeistoczenie chleba i wina
w Ciało i Krew Chrystusa.
Pod konsekrowanymi postaciami chleba i wina jest obecny
żywy i chwalebny Chrystus w sposób prawdziwy,
rzeczywisty i substancjalny, z Ciałem, Krwią, Duszą i Bóstwem.
Eucharystia jako ofiara jest także składana
na wynagrodzenie za grzechy żywych i zmarłych,
a także by otrzymać od Boga duchowe i doczesne dary.
Kto chce przyjmować Chrystusa w Komunii eucharystycznej,
musi być w stanie łaski.
Jeśli ktoś ma świadomość, że popełnił grzech śmiertelny,
nie powinien przystępować do Eucharystii
bez otrzymania uprzednio rozgrzeszenia w sakramencie pokuty.
Przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa w Komunii świętej
pogłębia zjednoczenie komunikującego z Panem,
gładzi grzechy powszednie i zachowuje od grzechów ciężkich.
Ponieważ zostają umocnione więzy miłości między komunikującym a Chrystusem,
przyjmowanie tego sakramentu umacnia jedność Kościoła, Mistycznego Ciała Chrystusa.
Kościół poleca wiernym, by przyjmowali Komunię świętą,
gdy uczestniczą w celebracji Eucharystii.
Zobowiązuje ich do tego przynajmniej raz w roku.
Ponieważ w sakramencie Ołtarza obecny jest sam Chrystus,
należy Go czcić kultem adoracji.
„Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu... jest dowodem wdzięczności,
poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana”
Chrystus, przechodząc z tego świata do Ojca,
dał nam w Eucharystii zadatek swojej chwały;
udział w Najświętszej Ofierze utożsamia nasz Jego Sercem,
podtrzymuje nasze siły w czasie ziemskiej pielgrzymki,
budzi pragnienie życia wiecznego i już teraz jednoczy nas
z Kościołem niebieskim,
ze świętą Dziewicą Maryją i wszystkimi świętymi.